Opel Vivaro-e (på bilden), Citroën ë-Jumpy och Peugeot e-Expert är International Van of the Year 2021.

​PSA-gruppens eldrivna modeller är ”Årets Transportbil”

PSA-gruppens 100 procent elektriska transportbilar Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e och Peugeot e-Expert har i dag blivit tilldelade det prestigefyllda priset International Van of the Year 2021.

– Vi gratulerar PSA-gruppen för deras utförliga utvecklingsarbete och deras investeringar i att skapa ett fantastiskt utbud av eldrivna transportbilar som överträffar förväntningarna, utan att kompromissa, meddelade Jarlath Sweeney, ordförande för IVOTY-juryn, i ett uttalande under torsdagen.

I International Van of the Year-juryns motiveringar framgår det tydligt att PSA-gruppens modeller Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e och Peugeot e-Expert tar hem segern med en motivering som hyllar både teknik och körkänsla:

"PSA-trillingarna är de första elektriska transportbilarna på den europeiska marknaden med en räckvidd på mer än 300 kilometer. De är rejält konstruerade med fantastiska köregenskaper och bortsett från lägre ljudnivåer, är det inte mycket som skiljer körkänslan från en dieselversion."

Andra segern på tre år för PSA

International Van of the Year-juryn består av 24 transportbilsjournalister från hela Europa och juryn har utsett en vinnare av av IVOTY varje år sedan 1992.

Med denna utmärkelse blir det andra gången på tre år som PSA säkrar segern, då Peugeot Partner, Citroën Berlingo och Opel Combo tilldelades International Van of the Year 2019.

– PSA-gruppen är mycket glada och stolta över att få ta emot detta prestigefulla pris och vi vill tacka alla jurymedlemmar för att ha utsett oss till segrare. Detta pris bekräftar vår framgång bland kompakta transportbilar och vikten av vår elektrifiering som vi har designat för våra transportbilar, vilket betyder att vi inte kompromissar för våra kunder, sa Xavier Peugeot, Senior Vice-President av PSA-gruppens Light Commercial Vehicles Business Unit.

K.W. Bruun Autoimport AB ingår i den danska Interdan-koncernen och ansvarar i dag för importen av PSA-märkena Citroën, DS, Opel och Peugeot till Sverige.