Seger för Peugeot i Pikes Peak och nytt världsrekord

Seger för Peugeot i Pikes Peak och nytt världsrekord

Peugeot 208 T16 nådde toppen snabbast i värstingklassen Unlimited med niofaldige rallyvärldsmästaren Sébastien Loeb bakom ratten i gårdagens race i Pikes Peak International Hill Climb, USA. Förutom den ärofyllda titeln ”The King of the Peak” körde Loeb 208 T16 till ett nytt världsrekord med tiden 8 minuter och 13 sekunder – hela 1 minut och 30 sekunder snabbare än tidigare rekord – vilket innebär att han är först in i 8-minutersklubben.

Söndagen den 30 juni gick startskottet för världens högsta hill climb – Pikes Peak i Klippiga Bergen, Colorado, USA. Det var här Ari Vatanen slog rekord för 25 år sedan med sin seger i legendariska Peugeot 405 T16. Tillställningen är en av de största inom motorsporten, vilket innebar en betydande närvaro av media, professionella rallyförare, motorentusiaster och samarbetspartners. De samlades för att beskåda detta spektakulära ”Race to the clouds”, som sträcker sig upp till hela 4 301 meters höjd.

Det var den 91 upplagan av denna prestigefyllda och extrema tävling. Efter 20 kilometer, 156 kurvor och en allt syrefattigare luft på höjderna över 4 000 meter avgjordes racet på tiden 8 min 13' och 878", med en snitthastighet på 145 km/tim, av bestialiska 208 T16 Pikes Peak med Sebastian Loeb vid ratten. Det tidigare rekordet sattes av Rhys Millen, som besteg berget på 9 min 46' 164" förra året.

Sébastien Loeb, en av världens främsta rallyförare, blev alltså den som körde Peugeot 208 T16 till seger och nytt världsrekord i värstingklassen ”Unlimited”:

Utan misstag gasade jag på kraftigt från start till slut, säger Loeb. Att ända upp till toppen få köra en bil som denna, är vad som gör den här upplevelsen unik. Det är fantastiskt.

Loeb inte sen med att ta täten på den drygt 20 kilometer långa och kurviga banan. Efter ett minst sagt fartfyllt lopp var han den som snabbast gick i mål, följd av den föregående rekordhållaren Rhys Millen på andra plats.

Den specialdesignade 208 T16 Pikes Peak har utvecklats av Peugeot Sport, med all kunskap teamet besitter efter framångarna i rally och långloppserien Le Mans, för att kunna prestera maximalt under den krävande bestigningen uppför berget.

Jag är extremt stolt över att ha spelat en roll i detta äventyr, säger Michael Trouvé, designansvarig på Peugeot Styling Center. 208 T16 Pikes Peak förstärker alla de egenskaper som 208 har och modellen är på god väg att ta tillbaka förstaplatsen i småbilsklassen i Europa.

Denna seger är en lyckad återkomst till Pikes Peak för Peugeots del, likväl ett välfunnet partnersamarbete med Total, Red Bull och Michelin.

När startskottet gick kunde jag verkligen känna pressen från alla håll, eftersom denna tävling är slutnumret på ett åtta månader långt arbete av Peugeot Sport och våra samarbetspartners Red Bull, Total och Michelin. Jag tvekade något i början, men när jag väl startat kunde jag inte hindra mig från att tänja på gränserna i denna fantastiska bil, avslutar Loeb.

Se bilderna och videoklippen från Pikes Peak: http://www.peugeot-sport.com/

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2011 familje- och tjänstebilen Peugeot 508 - en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande - som blivit en riktig succé i hela Europa och Kina, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. 2012 lanserades banbrytande modeller såsom världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil - Peugeot 208. I år är det dags för läckra 208 GTi och crossovern Peugeot 2008.