Stark global tillväxt och framgång för Peugeots nylanseringar 2013

Stark global tillväxt och framgång för Peugeots nylanseringar 2013

Peugeot registrerade 808 000 sålda bilar under första halvåret 2013, på en europeisk marknad i lågkonjunktur. Det är en nästintill stabil försäljning för Peugeots del, jämfört med samma period föregående år.

Märket har haft stora framgångar på flera områden; lyckade lanseringar för nya Peugeot 208, 2008, 301 och kinesiska 308, kraftig ökning utanför Europa med hela 21,2 % första halvåret och en större andel premiumförsäljning, vilket är en viktig del i Peugeots strategi.

Fler nya modeller lanseras under andra halvåret 2013, framförallt nya 308.

Lyckade lanseringar

Under första halvåret 2013 fullföljde märket sin produktoffensiv. Knappt ett år efter lanseringen av 208 har den senaste arvtagaren i Peugeots 200-serie placerat sig på andra plats i småbilsklassen i Europa, på god väg mot förstaplatsen som dess föregångare.

I slutet av maj 2013 besteg 208 tronen i flera länder bland annat i Frankrike, Nederländerna och Danmark. Dessutom förgylldes utbudet i början av våren med två premiumversioner - 208 XY och sportiga 208 GTi.

Nya crossovern 2008, lanserad i början av maj 2013, har mött ett enastående mottagande (29 000 beställningar), hela 31 % över målsättningen. Succén har medfört att fabriken i Mulhouse, Frankrike, kommer att fördubbla produktionstakten.

Peugeot fortsätter leda utvecklingen mot lägre utsläpp genom att lansera nya innovationer: tre nya dieselhybridmodeller HYbrid4, optimeringen av bensin- och HDi-motorer, utökat utbud av nya generationen 1.0 l och 1.2 l 3-cylindriga bensinmotorer (på 208, 2008 och 301) samt Stop & Start-teknologin, som har bidragit till att Peugeot markant har minskat det genomsnittliga koldioxidutsläppet i sitt Europautbud till 116,3 g/km(1).

Europa: motståndskraftig marknadsandel

Medan den ytterst prispressade europeiska marknaden för person- och transportbilar minskade med 6,7 % under första halvåret 2013, har Peugeot behållit en relativt stabil marknadsandel på 6,6 % jämfört med 6,8 % 2012. Märket är det fjärde största i Europa under första halvåret 2013, med en ökande marknadsandel för såväl person- som transportbilar i flera stora länder.

Internationell ökning: stor framgång på tillväxtmarknaderna

Under första halvåret 2013 har Peugeots internationella offensiv lett till en kraftig ökning utanför Europa på hela 21,2% jämfört med 2012. Märket presterar över förväntan på flera stora tillväxtmarknader – i synnerhet i Kina, Ryssland, Argentina, Brasilien och Algeriet.

I Kina ökade Peugeot sin försäljning med hela 35 %, dubbelt så mycket som totalmarknadsökningen på 16 %.

(1) motsvarande 121,5 g/km under 2012.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2011 familje- och tjänstebilen Peugeot 508 - en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande - som blivit en riktig succé i hela Europa och Kina, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. 2012 lanserades banbrytande modeller såsom världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil - Peugeot 208. I år är det dags för läckra 208 GTi och crossovern Peugeot 2008.