Sverigepremiär för nya, tuffa Peugeot 107!

Sverigepremiär för nya, tuffa Peugeot 107!

Peugeot 107 – Peugeots minsta modell och ofta familjens självklara andrabil eller lika ofta förstabil för unga som står inför ett av de viktigaste besluten i livet – köpa bil! Med Peugeots nya, läckra formspråk, ännu bränsleeffektivare motorer och låga ägandekostnader är nya Peugeot 107 ett av marknadens mest attraktiva minibilsköp.

Den 2 miljonte bilen rullade ut ur fabriken i Tjeckien – en Peugeot 107
Peugeot 107 lanserades 2006 och fick en ansiktslyftning 2009. Modellen tillverkas tillsammans med systermodellerna Citroën C1 och Toyota Aygo i koncernens fabrik TPCA i Kolín i Tjeckien, en fabrik som invigdes 2005, har 3000 anställda och årligen producerar ca 300 000 fordon. Nyligen firade man att det 2 miljonte exemplaret rullade ut från tillverkningslinan – en Peugeot 107!

Ny utvändig design och en attraktiv instegsmodell
Peugeot 107, som hittills tillverkats i närmare 700 000 exemplar, har genomgått en uppdatering som tar sig uttryck i ett moderniserat frontparti som tack vare sin välvda form framhäver det tredimensionella märkesemblemet.

Strålkastarna, numera i LED-utförande, har behållit sin form och position men har blivit ännu mer raffinerade – framljusen är mer utdragna och har en tvåfärgad botten som matchar märkesemblemet medan bakljusen har placerats på en mörk bakgrund med en rubinröd inramning.

Den sportiga fronten har en mörktonad stötfångare och grillen har fått ett nytt utseende med en distinkt form med det karakteristiska rutmönstret. Modellprogrammet består av ett flertal färgnyanser, varav en är ny och har fått namnet « Plum », och går i lila.

I linje med Peugeots strävan att erbjuda den bästa och senaste tekniken kan man nu välja till två extra högtalare och dessutom är 107 utrustad med ett nytt audiosystem (tillval), CD WIP Bluetooth med USB-uttag, MP3 och Bluetooth, en typ av utrustning som vanligtvis endast återfinns i större bilmodeller.

Modellen, som redan sedan tidigare kan skryta med föredömligt låga CO2-utsläpp, får nu ytterligare sänkta värden på 99 respektive 104 gram/km (manuell respektive automatiserad manuell växellåda) med en bränsleförbrukning som hamnar på låga 4,5 respektive 4,6 liter per 100 km.

Nya Peugeot 107 erbjuds i två utrustningsnivåer, Access och Active i 3- eller 5-dörrarsversion och med ett bränslesnålt motoralternativ, en 1-liters bensinmotor med manuell eller automatiserad manuell växellåda. Priset på 99 000 kronor för instegsmodellen Access i 3-dörrarsversion, är ett av de mest attraktiva i klassen!

I Sverige var Peugeot 107 den femte mest sålda minibilen under 2011.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2010 RCZ - en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. Den nyligen lanserade familje- och tjänstebilen Peugeot 508, en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande, har blivit en riktig succé. Nästa modell på marknaden är världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4.