Team Peugeot-Hansen hoppfullt inför Rallycross-VM i Hell

Team Peugeot-Hansen hoppfullt inför Rallycross-VM i Hell

Efter lyckade tester har Team Peugeot-Hansen förhoppningar om att kunna komma in i matchen om VM-titeln igen. Den tredje deltävlingen i FIA World Rallycross Championship körs till helgen i Hell, Norge.

De två inledande VM-tävlingarna har gett blandade känslor i det nybildade teamet. De nya Peugeot 208 WRX SuperCar visade sig vara riktigt snabba i Portugal och England och där båda förarna Timmy Timerzyanov och Timmy Hansen var imponerade av bilarnas potential så tidigt på säsongen. Dessvärre gjorde motorproblem att de båda tvingades bryta tävlingen i ett tidigt skede senast på engelska Lydden Hill-banan.
Nu har teamet kört årets första riktiga tester, vilket har gett en hel del kunskap och insikter om bilarna inför årets hittills hårdaste startfält med inte mindre än 38 SuperCars.

Timur Timerzyanov:
- Jag är glad att vi äntligen har fått testat bilarna ordentligt, säger Timur Timerzyanov. Vi har hunnit provat flera olika saker i fjädringen och förhoppningsvis har vi hittat en bra lösning till Norge.

Timmy Hansen:
- Vi har kunna koncentrera oss på att finjustera bilen. Nu längtar jag att få ta mig an banan i Hell för jag tror att som vi har fått till bilen nu så kan det nog funka bra. Jag har höga förväntningar, och det säger jag inte bara för att sånt ska sägas, utan för att jag menar det, jag tror verkligen på ett bra resultat i helgen.

Kenneth Hansen:
-  Vi har hittat orsaken till motorproblemen i Lydden och har löst dem. Vi behövde sannerligen den här testdagen, både för att gå till botten med de svårigheter vi har haft i form av motorkrångel och elektriska problem, men också för att bättre lära känna bilarna och dess karaktärer. Med de kunskaper vi har med oss i bagaget med Oreca, Peugeot och Öhlins så tycker jag att vi tog ett par rejäla kliv framåt under testet i Höljes, säger Kenneth.

TV sändningar
Live på söndag eftermiddag på Viasat Sport.
.
Tävlingens tidsschema: (Lokal tid CET)
Lördag 24 Maj
11:00: Fri träning
13:30: Heat 1 + 2
Söndag 25 Maj
09:30: Warm-up
10:45: Heat 3 + 4
16:30: Semi Finaler och Final

FIA World Rallycross Championship Drivers standings (after round 2 / 12):
1 Andreas Bakkerud (OlsbergsMSE, Ford Fiesta) 49
2 Petter Solberg (PSRX, Citroen DS3) 46
3 Toomas Heikkinen (Marklund Motorsport, VW Polo) 44
4 Reinis Nitiss (OlsbergsMSE, Ford Fiesta) 43
5 Anton Marklund (Marklund Motorsport, VW Polo) 26
6 Robin Larsson (Larsson-Jernberg Audi A1) 25

FIA World Rallycross Championship Teams standings (after round 2 / 12):
1 OlsbergsMSE/Ford 92
2 Marklund Motorsport/Volkswagen 70
3 PSRX 55
4 Team Peugeot-Hansen 39
5 Albatec Racing 14
6 Monster Energy World RX Team 0

MEDIA INFO

Följ teamet på www.hansen-motorsport.se & www.peugeot-sport.com eller stötta och gilla dem på Facebook (Hansen Motorsport) , Instagram (@peugeothansen)  & Twitter (@Peugeot_Hansen)

www.redbullcontentpool.com/teampeugeot-hansen

KONTAKTER

PEUGEOT SPORT
Stéphanie Val
/ Communication
Mob.: +33 (0)6 83 84 50 78 – Tel.: +33 (0)1 30 70 20 63
stephanie.val@ext.mpsa.com

HANSEN MOTORSPORT
Susann Hansen / Team Manager
Cell: +46 (0)70-5906068
susann@hansen-motorsport.se

2014 FIA World Rallycross Championship – Kalender
May 4: Montalegre (Portugal)
May 25: Lydden Hill (United Kingdom)
June 14: Hell (Norway)
June 29: Kouvola (Finland)
July 6: Holjes (Sweden)
July 13: Mettet (Belgium)
August 8: Trois-Rivières (Canada)
September 7: Lohéac (France)
September 21: Estering (Germany)
September 28: Franciacorta (Italy)
October 12: Istanbul (Turkey)
November 23: Cordoba/Misiones (Argentina)

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar,scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Verksamma i nästan 160 länder med 10 000 återförsäljare och verkstäder har märket stor spridning över hela världen. Efter drygt 200 år av stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Det yngsta modellprogrammet någonsin, där bland andra sportiga 208 GTi och crossovern 2008 lanserats med stor framgång, kompletteras nu av helt nya 308, som vunnit priset « Årets Bil 2014 ».Hög kvalitet i såväl produkter som service, förfinad design och omsorg och en unik körupplevelse bidrar till den bilglädje varje Peugeot förmedlar.