Malmödestilleri vinner silver i svensk gintävling!

I Sverige tillverkas fantastisk gin, kanske världens bästa. Som en hyllning till producenterna anordnades Sveriges första gin och tonic festival på Dylta bruk i juli, Gin & Tonic Festival. På festivalen kunde ginproducenterna tävla med sin gin i olika kategorier och malmödestilleriet Kyflinge Gin vann silver i kategorin Dry Gin. Tävlingens ambition är att hålla samma höga klass som internationella sprittävlingar.

- Det är oerhört hedrande att vinna silver bland så mycket bra svensk gin, säger delägare Jimmie Brander. Vi har arbetat hårt i destilleriet med att sätta vår gin så som vi vill ha den. Och är väldigt förtjusta i vår Botanical, som vår dry gin heter. Priset är såklart ett fint kvitto på att den håller hög klass.

Kyflinge gins Botanical London Dry Gin står idag på hylla på sex systembolag i Malmö, Lund och Kävlinge.

• Malmö

Kyflinge Gin är Malmös första urbana gindestilleri som under 2021 startats upp av barndomsvännerna Jimmie Brander och Per Bolmstrand. Företagets drivkraft grundar sig i kreativitet och glädje där kombinationen av mat och dryck står i fokus . Destilleriet ligger i Saltimporten på Hullkajen vid vattnet i Malmö hamn och produktionen är nu i gång. Ginen tillverkas i en handslagen glänsande kopparpanna och alla moment under destilleringen görs för hand – allt från att varsamt förbereda råvaror och botanicals till buteljering och packning.

Per Bolmstrand

Presskontakt Founder +46730962886