Karolina Källqvist, administratör på SKVP

Karolina Källqvist, administratör på SKVP

Svenska Kyl & Värmepumpföreningen (SKVP) samlar mer än 900 installatörer, leverantörer och tillverkare verksamma på den svenska kyl- och värmepumpmarknaden. För att kunna serva medlemsföretagen och även bistå myndigheter med information har föreningen ett kansli, placerat i Alvik, Stockholm.

För att ge en bild av föreningens breda verksamhet tänkte vi presentera våra medarbetare och låta dem berätta om vad de gör och vilka ansvarsområden de har. Den här gången har turen kommit till Karolina Källqvist.

Du jobbar med administration och ekonomi på SKVP, beskriv ditt arbete.

- I mitt jobb så ser jag mig som något av ”en hand att hålla" genom hela medlemskapet eftersom jag har en så blandad tjänst, som omfattar alltifrån medlemsansökningar och medlemsärenden till att hand om föreningens webbshop. Jag ser även till att vårt nyhetsbrev skickas ut och har hand om en del av kundreskontran. Dessutom håller jag kontakten med vårt tryckeri och vår distributör för att tillgodose medlemmar och kunder med användbara trycksaker.

Vad är det bästa med att jobba på SKVP?

- Att verkligen få känna att man gör nytta. Det är både roligt och tillfredsställande att få hjälpa kunder och framförallt medlemmar med deras frågor och funderingar. Min ambition är att de ska känna sig riktigt trygga i sitt medlemskap.

SKVP erbjuder tjänsten/medlemsförmånen ”Kreditupplysning” som är mycket populär. Beskriv hur den fungerar.

- Med den plattform som vi har skapat tillsammans med Bisnode, och som enklast nås via medlemssidorna på skvp.se, kan våra medlemmar kostnadsfritt ta kreditupplysningar på sina kunder. Att den har blivit så pass populär beror nog både på att den är enkel att använda och att den minskar kostnader för företagen. Eftersom tjänsten ingår i medlemskapet så kan man vid ett normalt användande kunna ”tjäna in” hela medlemskostnaden, om man jämför med vad det skulle kosta att som enskilt företag köpa kreditupplysningarna själv. Dessutom, inte minst, säkrar man ju upp sina affärer genom att kunna granska kundens historik, betalningsförmåga och kreditvärdighet. Där kanske de allra största pengarna finns att spara.

Vad gör du på fritiden när du inte arbetar?

- Jag tycker framförallt om att kompensera mitt stillasittande kontorsjobb med att vistas både ute i naturen och i stan. Fritiden bjuder ofta även på resor och goda middagar i sällskap med familj och vänner.