Dags för final i Skol-SM i kyl- och värmepumpsteknik

Dags för final i Skol-SM i kyl- och värmepumpsteknik

Den 22-23 maj är det dags igen för gymnasieskolor från hela landet att göra upp i finalen av Skol-SM i kyl- och värmepumpsteknik. Tävlingsplats i år är Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping och deltagarna kommer från hela landet.

Sverige är beroende av att det finns både kyla och värme för lokaler, industrier och livsmedelsförsörjning. De som utbildar sig för att bli kyl- och värmepumpstekniker kommer under sin yrkeskarriär med andra ord att fylla en viktig funktion i samhället, även om branschen är något av en doldis. För att sätta fokus på dessa unga hjältar och lyfta frågan om kompetensbehovet arrangerar Svenska Kyl & Värmepumpföreningen årligen Skol-SM i Kyl- och värmepumpsteknik. Värd för tävlingen i år är Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping och finalisterna kommer från Malmö i söder till Östersund i norr.

- Tävlingen är ett kul inslag för studenterna i deras utbildning och sätter samtidigt fokus på den samhällsviktiga funktion som branschen har, utan kyla eller värme skulle vi få stora problem i att upprätthålla många livsavgörande funktioner, säger Anders Mårtensson, vd för Svenska Kyl & Värmepumpföreningen.

Skol-SM i kyl- och värmepumpsteknik är en spännande tävling för gymnasieelever som studerar kyl- och värmepumpsteknik. Det är en tävling som ger eleverna möjlighet att testa sina kunskaper innan de kliver ut i arbetslivet. Genom att delta i Skol-SM får de inte bara en rolig och givande aktivitet, utan de blir också en viktig pusselbit för framtidens klimat och miljö.

Som kyl- och värmepumpstekniker bidrar man med miljövänliga och hållbara lösningar som på sikt kommer att begränsa den globala temperaturhöjningen. Det är helt klart ett jobb att vara stolt över. Själva tävlingen inkluderar ett urval av olika moment som du kan ställas inför som kyl- och värmepumpstekniker och bedöms av experter med gedigen kunskap inom området.

Vi arrangerar tävlingen i nära samarbete med engagerade företag som alla ser det akuta behovet av fler duktiga tekniker. Kyl- och värmepumpsbranschen är något av en doldisbransch, men som alla svenskar ändå dagligen kommer i kontakt med och är beroende av.