Frisörindustrin omsätter 10 miljarder per år

Omfattningen av frisörindustrin i Sverige är något man ofta bortser ifrån när man pratar om framgångsrika branscher. Detta trots att många salongsägare, stylister och färgexperter ligger i framkant när det gäller kommande trender kopplade till modeindustrin. Just svenskar hör ju som bekant till de trendkänsligare nationaliteterna bland världsfolken, som ofta får stor spridning och i det närmaste globala genomslag när det gäller skapande av nya trender. För att inte tala om att frisörbranschen omsätter hela 10 Miljarder kronor årligen!

Vi har över 22000 frisörer (vilket är närmare fyra gånger så många anställda som på IKEA för att exemplifiera**) i Sverige, och cirka 8500 frisersalonger, och även fast det kanske låter som en generös siffra räcker det med att sticka in huvudet i en frisersalong i ett tätbefolkat område för att förstå att den svenska konsumenten,med sin efterfrågan av frisörbehandlingar och tekniskt avancerade produkter, har satt fart på industrin och söker fler ställen att gå till för hårexpertis.

Lite fakta i siffor:

• Ca 10 mdkr i omsättning årligen
  • Ca 8500 aktiva registrerade frisörsalonger
  • Över 22 000 verksamma frisörer
  • Ca 700 kr spenderat i snitt per frisörbesök

Källa: Statistiska centralbyrån & Bolagsregistret, Makalös Research undersökning av 4000 salonger

• Skönhet

• frisör