Hamiltons F1-vinst gav kund över 2 miljoner kronor

Lewis Hamiltons förartitel i Formel 1 innebar stor lycka för en spelare som satsade pengar på den unge britten redan då Hamilton var 13 år (1998), vilket gav en vinst på strax över 2 miljoner kronor.

Vinnaren som är från Peterborough UK vann redan förra året cirka en halv miljon kronor på ett spel för 200 pund till 201 gånger pengarna. Då spelade han på att Hamilton skulle vinna sitt första Formel 1-lopp innan 23 års ålder. Nu har även hans andra två spel gått in; ett bet på 100 pund till 501 gånger pengarna på att Hamilton skulle vinna Formel 1 VM innan 25 års ålder samt ytterligare 50 pund på dubbeln till odds 1501 gånger pengarna.

Storvinnaren som lärde känna Hamilton när hans son tävlade i gokart med den då 13-årige Lewis hade detta att säga precis efter sin vinst:

"Jag har känt till Lewis sen han var en liten pojke och det var lätt att se vilken enastående förartalang han var redan då. Jag hade en känsla att han skulle gå riktigt långt. När Ladbrokes sedan erbjöd ett sånt oemotståndligt erbjudande tyckte jag att det var för bra för att vara sant. Jag berättade för Lewis pappa Anthony och han var helt chockad och samtidigt stolt över att jag hade så enormt förtroende för Lewis redan i så ung ålder."

Kunden planerar att köpa en Tag Heuer klocka för sin vinst och kommer att gravera in Hamiltons signatur på klockan. Han planerar även att ta med hela familjen på semester till Kuba då det är hans frus dröm att få simma med delfiner. Han planerar även att köpa henne en Mercedes SLK.

"Vi har svettats över det här gamla bettet ett bra tag nu. Vi klarade oss med nöd och näppe förra året men samtidigt kändes det som att vi bara sköt på det oundvikliga. Det är den enskilt största utbetalningen vi någonsin har gjort på motorsport och det är belöningen kunden får för att han satte sitt förtroende till Hamilton för så väldigt länge sedan." Säger Andreas Gillberg, Sverigechef Ladbrokes.

Hamilton spelas till 2,75 gånger pengarna att vinna titeln nästa år igen och spelas 1,50 gånger pengarna att vinna BBC Sports Personality of the Year Award.

Kundens spel på Hamilton

£200 till 201 gånger på att Hamilton skulle vinna ett F1 lopp innan sin 23-årsdag

£100 till 501 gånger att Hamilton skulle vinna F1 VM innan sin 25-årsdag

£50 till odds 1501 gånger pengarna att Hamilton skulle vinna ett F1 lopp innan sin 23-årsdag  OCH att Hamilton skulle vinna F1 VM innan sin 25-årsdag

Spelet lades 13 maj 1998. Total insats £350, total vinst £165,000

Aktuella odds:

Vinnarspel "Drivers' Championship 2009"

Hamilton        2,75
Räikkönen        4,00
Massa               4,00
Alonso               7,00
Kovalainen        17,00
Kubica              17,00
Heidfeld        26,00
Vettel            34,00

Hamilton vinner "BBC Sports Personality of the Year Award"  1,50

Mer information:

Andreas Gillberg, Ladbrokes Sverigechef, +46-8-4076445, +46-707608715, andreas.gillberg@ladbrokes.se

Ladbrokes grundades 1886 och är ett världsledande spelföretag med 2583 vadslagningsbutiker och 14,000 anställda. Ladbrokes har dryga 2,5 miljoner registrerade kunder från 200 länder och säljer speltjänster på 12 språk.

• hamilton
  • formel 1
  • miljonvinst
  • bbc sports personality of the year award