Listan – Nobelpriset i litteratur 2009

Fanatism, feminism, försoning och framtid är återkommande teman för årets två toppkandidater till Nobels litteraturpris. 2009 års förstahandsfavorit, Amoz Oz (5,00), är en av samtidens stora författare och litteraturprofessor verksam vid Ben Gurion Universitetet i Negevöknen. Oz är en kandidat som för svenska förhållanden formulerat sig idealiskt i den komplexa mellanösternfrågan. Oz är en återkommande favoritkandidat genom åren och Ladbrokes expertgrupp har vägt samman ett stort antal "nobelkriterier" som sammantaget ger författaren årets favoritskap. Dessa "kriterier" gäller också för Assia Djebar (6,00), algerisk författare och filmare som bär sitt favoritskap med en lysande låga. Som en av den nordafrikanska litteraturens främsta företrädare är det endast det faktum att priset förra året belönade franskspråkig litteratur som ger henne ett odds strax bakom årets favorit.

Det är sjunde året i rad som Ladbrokes presenterar spel på kandidater till priset. Listan har pekat ut rätt författare J. M. Coetzee 2003 och Orhan Pamuk 2006. I samtliga fall utom ett, 2004 och Elfride Jelinek som gäckade en hel kulturvärld, har listan alltid haft vinnaren bland kandidatnamnen. Förra årets Ladbrokesavslöjande av vinnaren JMG Le Clezio något dygn i förväg startade en intensiv debatt om Svenska Akademiens integritet. En debatt som inte avslutats och som fått den nye ständige sekreteraren Peter Englund, enligt medieuppgifter, att fundera på huruvida man skall få en svensk akademi som tiger, när det hettar till i litteraturens innersta krets.

Årets lista innehåller ett förstärkt fokus på spanska/latinska författare där den spanske Goytisola, numera boende i Marocko, har fått en framskjuten position strax efter Assia Djebar beroende på dämpade förväntningar kring angloamerikanska mästare. Julian Marse är ytterligare ett exempel på en för listan ny kandidat, men för världslitteraturen naturligtvis en viktig författargärning att belöna. Med tanke på akademiens nuvarande sammansättning och Dylans ökade uppmärksamhet bland litteraturens stora kritiker internationellt har Ladbrokes beslutat att sänka Dylans odds drastiskt till 26,00 från 2008 års nivå om 101,00.

Aktuella odds Nobels litteraturpris 2009:

Amos Oz 5,00

William H Gass 101,00

För mer information:

www.ladbrokes.com- klicka prisutdelningar

För mer nyheter och information från Ladbrokes se även vår blogg på http://blogg.ladbrokes.se/.

andreas.gillberg@ladbrokes.se Andreas Gillberg, Ladbrokes Sverigechef, +46-8-4076445, +46-707608715.

joakim.ronngren@ladbrokes.se , PR-chef Norden, +46-8-4076441, +46733323467

Ladbrokes grundades 1886 och är ett världsledande spelföretag med 2925 vadslagningsbutiker och 16,394 anställda. Ladbrokes har dryga 3 miljoner registrerade kunder från30 länder och säljer speltjänster på 18 språk.

• 2009
  • litteraturpris