Lyssna på Fama - Riksbankens ekonomipris 2008 till minne av Alfred Nobel

Eugene Fama, University School of Chicago, är favorit till att vinna 2008 års ekonomipris för sitt arbete inom området finansiell ekonomi.

"Eugene Fama, som redan på 1960-talet utvecklade teorin om the efficient-market hypothesis,menar att det nuvarande priset på en aktie speglar all information som finns tillgänglig om ett visst företag vid ett givet tillfälle. Olika analytiker och förstå-sig-på-ares snack om att det för närvarande är köpläge är med andra ord just snack. Enda sättet att"slå" marknaden är därför att förlita sig på tur" säger Lasse Dilschmann, Ladbrokes VD i Norden

Priskommittén kan också besluta sig för att belöna ekonometriskt metodutveckling och då kanske genom Lars P. Hansen, University School of Chicago. Hansen har bidragit i stor omfattning genom sina ekonometriska modeller inom områden som arbetsmarknad, finansiell ekonomi och makroekonomi.

En obelönad forskningsgren inom Riksbankens ekonomipris är miljöekonomi. William Nordhaus, Yale University, och Martin Weitzman, Harvard University delar båda banbrytande forskning inom området miljö och klimatförändringar och spelas hos Ladbrokes till oddset 26,00.

Årets ekonomispecial, mot bakgrund av den rådande globala finansiella krisen, är vem som blir finansminister i USA under nästkommande regim. Warren Buffet spelas som otvetydig favorit till oddset 3,00.

Aktuella Odds:

Robert B Wilson 41,00

William Baumol 41,00

Ekonomi special:

Warren Buffet som Usa:s näste finansminister oavsett regim 3,00.

För mer information:

Lasse Dilschmann, VD Ladbrokes Norden +46-8-407 64 56, +46-701 475 864, lasse.dilschmann@ladbrokes.se

Joakim Rönngren, Manager Public Affairs Norden, +46-8-407 64 56, +46 733 32 34 67. joakim.ronngren@ladbrokes.se

Ladbrokes grundades 1886 och är ett världsledande spelföretag med 2583 vadslagningsbutiker och 14,000 anställda. Ladbrokes har dryga 2,5 miljoner registrerade kunder från 200 länder och säljer speltjänster på 12 språk.