Kommentar till Finansinspektionens beslut om skärpt amorteringskrav: ”Stor risk för ökade inlåsningseffekter”

Idag tog Finansinspektionen beslutet att gå vidare med förslaget om skärpt amorteringskrav. Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings VD, Marcus Svanberg, anser att kravet skulle öka inlåsningseffekterna på bostadsmarknaden och göra det svårt för många unga att byta bostad.

– Finansinspektionens förslag till skärpt amorteringskrav är en mycket stor riskfaktor för ökade inlåsningseffekter på bostadsmarknaden. Störst blir effekten för unga i storstäder. Idag ligger snittpriset på en bostadsrätt i Stockholm på 3,5 miljoner kronor. Föreslaget skuldkvotstak förutsätter då en sammanlagd inkomst per hushåll på 55 000 kronor per månad för att kunna låna maximalt. Utöver kontantinsatsen på över 500 000 kronor kräver de nya kreditvillkoren en amorteringsutgift på 7 500 kronor per månad och med en ränta på 1,7 procentenheter stiger månadskostnaden med ytterligare 2 950 kronor, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Som följd av kraftigt ökande boendekostnader reduceras både viljan och möjligheten att flytta. När räntorna stiger är risken dessutom uppenbar för att vi får en situation där många varken har råd att bo kvar eller köpa nytt. Om vi ska få bättre balans och en naturlig rörlighet på bostadsmarknaden krävs istället tydligare incitament att byta bostad, till exempel genom att sänka, individanpassa eller helt ta bort reavinstskatten. Vi behöver också titta på möjligheten att ge unga bättre sparformer eller erbjuda förmånliga startlån till kontantinsatsen, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Här kan du följa oss:Webb: www.lansfast.se
Instagram: @lff_ab

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 160 bobutiker och 700 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2017.