Kommentar till mäklarstatistik: Priserna på småhus fortsätter att stiga i hela landet

Priserna på småhus fortsatte att stiga i landet även i mars månad medan bostadsrätterna hade en mer modest ökningstakt. Undantaget är Malmö som under de senaste månaderna visat på en rekordhög prisökningstakt för bostadsrätter. Det visar senaste statistiken från Värderingsdata* och Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Priserna på småhus i landet steg i mars med 1,6 procent, vilket betyder en ökning med 11,1 procent på 12 månader. Bostadsrätterna hade en mer modest ökningstakt om 0,4 procent som under 12 månader ger en ökning med 6,3 procent.

I Storstockholm ökade småhuspriserna med hela 1,7 procent, vilket är den högsta ökningstakten på 11 månader och det innebär att priserna nu stigit med 8,6 procent på 12 månader.

Trenden med stigande priser på småhus i Göteborg fortsätter. Under mars steg priserna med hela 1,3 procent, vilket betyder 12,7 procent på 12 månader.

Bostadsrätterna i Malmö stod för den starkaste prisutvecklingen i storstadsområdena. Under mars steg priserna med 1,8 procent, vilket ger en ökning med rekordhöga 16,1 procent på 12 månader.

Marcus Svanberg, vd Länsförsäkringar Fastighetsförmedling;

– Det är det begränsade utbudet av objekt till försäljning som driver priserna i landet. Brist på småhus på västkusten och bostadsrätter i Malmö gör att prisutvecklingen blir extra skarp där.

- Vi väntar oss att utbudet nu förbättras i takt med vår och bättre väder. Det kan leda till att budgivningarna och därmed prisutvecklingen kan svalna av något, men vi räknar med en fortsatt stark efterfrågedriven marknad.

*Bostadsindex för småhus och bostadsrätter är framtagna av Värderingsdata. Källa för bostadsrätter: Svensk Mäklarstatistik AB. Källa för småhus: Svensk Mäklarstatistik AB och Lantmäteriet.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Marcus Svanberg, vd Länsförsäkringar Fastighetsförmedling
Presskontakt Länsförsäkringar: 08-588 41850

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 160 bobutiker och 700 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och vi tror att det är en av anledningarna till att vi valdes till Sveriges bästa fastighetsmäklare 2016 av svenska folket.

Om Länsförsäkringar: