Ny kartläggning: Här har kvadratmeterpriserna ökat mest

En ny kartläggning som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling gjort visar var i Sverige kvadratmeterpriserna på bostadsrätter i storlekarna ett rum till fyra rum stigit mest de senaste fem åren. Priset på lägenheter med minst fyra rum har ökat mest i Dalarnas län, med hela 161 procent. Den största prisökningen på ettor återfinns i Blekinge, där priset stigit med 175 procent.

– Gynnsamt ränteläge, bostadsbrist och en jämförelsevis låg prisnivå gör att vi fått dessa kraftiga prisökningar i länen som toppar listan. Efterfrågan har blivit än starkare på mindre lägenheter, eftersom skuldkvotstak och amorteringskrav bidrar till att många köpare därmed tvingas gå ner i antal kvadratmeter när de ska byta bostad. Även om marknaden nu är mer avvaktande talar det mesta för en stabilisering, med några lokala uppgångar resterande delen av året, säger Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

I kartläggningen har Länsförsäkringar Fastighetsförmedling analyserat utvecklingen av kvadratmeterpriset för bostadsrätter i olika storlekar i Sveriges alla län de senaste fem åren. Resultatet visar att prisökningen på större bostadsrätter har varit allra störst i Dalarnas län. Här har kvadratmeterpriset på lägenheter med minst fyra rum stigit med hela 161 procent och treor med 122 procent jämfört med för fem år sedan. Detta kan jämföras med riket där priserna ökat med 40 respektive 43 procent under samma period.

– Siffrorna visar att de flesta bostadsrättsägare gjort en ganska bra affär sett över en längre tidsperiod. Några bra råd till den som vill flytta är att planera sin boendeekonomi utifrån de egna förutsättningarna, kalkylera för högre boendekostnader med högre räntor, men framför allt hitta en bostad där du trivs och kan bo länge, säger Marcus Svanberg.

I Blekinge län har priset på bostadsrätter med ett rum stigit med 175 procent under den gångna femårsperioden, vilket är den största ökningen i landet. Här kostar en etta nu 22 631 kronor per kvadratmeter. I toppen återfinns också här Dalarna men även Gävleborg, Östergötland och Södermanland – alla med prisökningar över 100 procent. I landet som helhet har kvadratmeterpriset ökat med 40 procent. Även bostadsrätter med två rum har ökat mest i pris i Blekinge, 106 procent.

Här har kvadratmeterpriset ökat mest (län, fem år):

Bostadsrätter med ett rum:

1. Blekinge + 175%
2. Dalarna + 124%
3. Gävleborg + 108%
4. Södermanland + 105%
5. Östergötland + 104%

Bostadsrätter med två rum:

1. Blekinge + 106%
2. Jönköping + 94%
3. Södermanland + 94%
4. Västernorrland + 86%
5. Östergötland + 83%

Bostadsrätter med tre rum:

1. Dalarna +122%
2. Västernorrland + 96%
3. Västerbotten +74%
4. Södermanland +72%
5. Västmanland +70%

Bostadsrätter med minst fyra rum:

1. Dalarna +161%
2. Södermanland +81%
3. Gävleborg +77%
4. Västernorrland +73%
5. Jönköping +72%

E-post:per.sangrud@lansfast.se

Statistiken hämtas från Svensk Mäklarstatistik och baseras på försäljningen av bostadsrätter med ett till fyra rum i Sveriges alla län. I sammanställningen jämförs det genomsnittliga kvadratmeterpriset av försäljningar gjorda mellan den september 2012 – augusti 2013 med september 2017 – augusti 2018.

• undersökningar och rapporter

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 164 bobutiker och 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2017 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 48,7 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för tredje året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2018.