Rekordår för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

När Länsförsäkringar Fastighetsförmedling summerar försäljningen under 2017 visar resultatet på de starkaste siffrorna i fastighetsförmedlingens historia. Från januari till december förmedlades 21 801 objekt, varav 11 896 bostadsrätter och 8 816 småhus. Sammantaget en ökning av antalet sålda objekt med över nio procent jämfört med föregående år. Provisionsintäkterna steg med 12 procent, till 905 miljoner kronor.

– Under början av 2017 omlokaliserades Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings huvudkontor till Stockholm. I samband med detta implementerades en ny tillväxtstrategi med fokus på rekrytering, marknadsföring, digitalisering och säljstöd som vi nu kan se resultatet av. Tillsammans med fortsatt starka insatser av medarbetarna är det är en stor del av förklaringen till vårt rekordresultat, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Under 2016 förmedlade Länsförsäkringar Fastighetsförmedling totalt 19 938 objekt. Av dessa var 7 998 småhus, 10 923 bostadsrätter. När försäljningen för det gångna året nu summerats visar statistiken en ökning av både antal sålda småhus och bostadsrätter, till 8 816 respektive 11 896. Provisionsintäkterna steg från 805 miljoner kronor till 905 miljoner kronor jämfört med föregående år. Det sammanlagda försäljningsvärdet under perioden uppgick till 48,7 miljarder kronor.

– Årets sista kvartal präglades av stor osäkerhet och sjunkande priser på bostadsmarknaden. Trots detta lyckades vi öka provisionsintäkterna med cirka fem procent jämfört med samma period 2016, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Under året har Länsförsäkringar Fastighetsförmedling anställt 166 medarbetare, dessutom har flera nya bobutiker öppnats.

• analyser och kommentarer

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 160 bobutiker och 700 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2017 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 48,7 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex.