Elev och lärare från Realgymnasiet

Känslan av trygghet högre än rikssnittet på Realgymnasiet

Trygghet är en viktig aspekt för elevers välmående och påverkar även deras resultat i skolan. Det är även ett av de områden som skolinspektionen mäter när de genomför skolenkäten. Den senaste mätningen som Realgymnasiet gjorde visade att eleverna skattade sin upplevelse av trygghet högre än rikssnittet. Det är väldigt glädjande och ett område som Realgymnasiet jobbar proaktivt med, menar Johan Lundberg som är kvalitetschef på Lärande som driver Realgymnasiet.

Vad säger du om resultatet i enkäten?
-Jag tror att det är betydande att flera av våra skolor är små, det gynnar tryggheten på skolan. Dessutom läser majoriteten av våra elever på Realgymnasiet ett yrkesprogram där både elever och lärare har ett starkt intresse som de delar. Detta skapar en känsla av samhörighet utifrån gemensamma intressen, vilket också gynnar tryggheten. Våra kärnvärden är välkända och tydliga på alla våra skolor. Eftersom trygghet är ett av dem, blir både personal och elever löpande påminda om detta.

Hur arbetar man rent konkret med trygghetsaspekten?
-Alla skolor har elevråd där man lyssnar på vad eleverna tycker om sin utbildning. Det kan även finnas andra forum där eleverna kommer till tals till exempel som pedagogiska elevombud på Realgymnasiet i Nyköping. Därtill upprättas varje år en plan mot kränkande behandling på alla skolor som man jobbar med.

-Arbetet med planen engagerar både personal och elever, vilket bidrar till att alla på skolan vet vem man kan vända sig till eller vad man ska göra om något händer. Dessutom utarbetas ordningsregler på alla skolor. Det är också ett arbete som främjar tryggheten eftersom eleverna alltid är med i arbetet att ta fram dessa regler och då man även diskuterar åtgärder om någon inte följer reglerna.