Madicken Folke, en Mood Manager och kommunikatör på skolan i Sundbyberg

Nyhet -

Möt Madicken – En ”Mood Manager” som bygger relationer och stöttar elevernas upplevelse och lärande på skolan

Madicken Folke, en av flera kommunikatörer på Realgymnasiet inom Lärande i Sverige. Som tidigare elev för ett antal år sedan har hon hunnit studera på högskola. Nu är hon tillbaka på skolan i Sundbyberg sedan våren i sin nya roll.

Som kommunikatör finns hon tillgänglig, skapar viktiga relationer med elever och vårdnadshavare samt hanterar en mängd information i skolans alla kanaler och planerar olika evenemang.

- Jag fungerar lite som en så kallad ”Mood Manager” på skolan. Förutom all planering och informationshantering i allmänhet är jag med och skapar viktiga, informativa, trygga relationer för elever och vårdnadshavare, berättar Madicken. Det startar redan från grundskolan inför sitt första gymnasieval till tiden på skolan fram till deras studentexamen. Det är en väldigt spännande, viktig och framför allt en rolig roll, säger hon.

Madicken berättar att hon som tidigare elev på Realgymnasiet studerade Hantverksprogrammet med inriktning Stylist. Därefter studerade hon Mode på högskolan med inriktning Media, för att i våras bli kontaktad av Realgymnasiet i Sundbyberg för rollen som kommunikatör.

- Det kändes helt rätt, berättar hon. Att få komma tillbaka, lite som hem igen och börja som kommunikatör. En otroligt spännande och utåtriktad roll. Det passade mig bra eftersom jag tycker om möten med människor och samtidigt får möjligheten att vara kreativ, säger hon.

- Det finns ingenting som är så härligt och spännande som blandningen av människor. Alla man möter dagligen som elever, vårdnadshavare och lärare framför allt. Vi samlas utifrån samma intressen vilket stärker oss tillsammans som skola, förklarar hon.

När vi frågar vad hon vill skicka med till elever som är intresserade att söka till läsåret 2024/2025, svarar hon:
- Att studera sitt intresse gör inte bara att utbildningen blir roligare och mer givande utan det skapas också en gemenskap hos framtida klasskompisar och lärare. En gemenskap som utvecklas varje år och fungerar som en stark stödjande och inspirerande kraft, där du som elev kan dela erfarenheter, utbyta idéer och hjälpa varandra.

Vi undrade vidare vilken fråga som är mest vanlig att få som kommunikatör? Hon ler och svarar:
- Vad kan man bli? och - Hur ska jag veta vad jag vill bli nu?

- Mitt svar brukar ofta vara att du kan bli precis vad du vill hos oss. Det finns inga begränsningar, bara för att du väljer att studera en linje med ditt intresse i fokus just nu. Alla Realgymnasium erbjuder högskoleförberedande utbildningar och jag själv är ett praktexempel på att möjligheterna är oändliga oavsett utbildning. När du väljer att lägga dina tre år på en skola där du och ditt intresse är i fokus och du trivs, så kommer du inte bara ha fantastiskt roligt, utan också prestera bättre i de andra ämnena för att du vill och längtar till att gå i skolan. En investering för ditt framtida jag!

Slutligen frågar vi hur man som elev eller vårdnadshavare lätt får kontakt med Madicken om man vill veta mer om skolan i Sundbyberg och programmen?
- Jag brukar säga att mig kan ni nå vart som helst när som helst, ler hon. Jag finns tillgänglig på vår webb, våra sociala medier, mejl, telefon och sms. Vi på skolan och jag som kommunikatör finns på plats på olika mässor eller andra evenemang under året. Information om vart du lättast träffar oss på skolan finns alltid uppdaterat på vår hemsida, realgymnasiet.se/skolor/sundbyberg. Kika jättegärna där, avslutar hon.