Om du brinner för service, vill ha många karriärvägar  och ett jobb i en växande framtidsbransch, då har du hamnat helt rätt.

Om du brinner för service, vill ha många karriärvägar och ett jobb i en växande framtidsbransch, då har du hamnat helt rätt.

Så säger Monica Almgren som är programansvarig för den nya hotellutbildningen som startar hösten 2018 på Realgymnasiet i Stockholm. Monica brinner för att se bransch och skola mötas i nya koncept och har arbetat tätt med Nordic Choice Hotels inför starten av den nya utbildningen. Monica menar att det är viktigt att utbildningen ger eleverna den kompetens de behöver för att matcha framtidens rekryteringsbehov.

Hej Monica! Vem är du, berätta lite mer om dig själv.
-Jag är utbildad kock och har jobbat som kökschef, drivit restaurang, jobbat inom hotell på stora och små orter som fjällen och i Stockholm. Jag är även legitimerad lärare och APL-utvecklare.

Vem riktar sig hotellutbildningen till?
-Om du brinner för service, vill ha många karriärvägar och ett jobb i växande framtidsbransch, då är du på rätt utbildning. Det är nog också bra om det finns en vilja att jobba i varierande miljö, där varje möte med gästen är viktig. Som elev får du coachning in i den yrkesutgång som du själv tycker är roligast.

Kan du berätta lite mer om hotellutbildningen.
-Det är en lärlingsutbildning, där det är samma krav, mål och förväntningar som skolförlagd utbildning. Mest unikt med vår hotellutbildning är att vi har ett samarbete med en av Nordens största hotellkedjor, Nordic Choice Hotels som även ger en jobbgaranti efter avslutad gymnasieexamen.

Vad finns det för möjligheter efter utbildningen?
-Egentligen obegränsade. Som elev har du en väg in både till universitetet och yrkeshögskolan. Sen finns det oerhört många vägar att göra karriär på inom Nordic Choice Hotels-kedjan.

Vad har varit roligast med ditt arbete?
-Det är fantastiskt roligt att arbeta tillsammans med Nordic Choice Hotels. Att ha ett tätt arbete är jättebra, allt för att eleven ska få en så kvalitativ utbildning som möjligt.

-Vårt mål är att denna utbildning ska bli en stilledande branschutbildning i Sverige där våra studenter blir eftertraktade och har stora konkurrensfördelar.