Galan på Berns i Stockholm. Oscar Semb, rektor på Erlaskolan Östra, andra från höger.

Oscar Semb nominerad till Ung Skolledare

Vi vill gratulera Oscar Semb, rektor på Erlaskolan Östra i Norrköping, som var en av tre nominerade till utmärkelsen Ung Skolledare på Skolledare21´s gala på Berns i Stockholm i torsdags. Arrangörer av prisutdelningen för Ung Skolledare var Lärarförbundet Skolledare och företaget Meet In Grid.

- Det känns helt fantastiskt. Jag känner mig stolt och ödmjuk på samma gång. Över att ha nominerats från första början till att ha nått fram ända till slutnomineringen, säger Oscar Semb.

Enligt Oscar så är det viktigt att skapa trygghet och tydlighet och att man på samma gång ger bra förutsättningar för utveckling.

-För att få till en bra skola för alla elever behöver man tänka brett och väva ihop ett arbete med flera olika processer som fokuserar på personalens trivsel och utveckling. Undervisningens kvalitet och att organisationen är effektiv och hållbar är väldigt viktigt, säger Oscar.

- Just nu arbetar vi mycket med att skapa tydlighet samt att skapa bra förutsättningar för utveckling. Det skapar en bra grund för det förändringsarbete inom pedagogik, digitalisering och partnerskap som vi nu genomför.

Oscar ser att det är viktigt att fler engagerar sig för utvecklingen inom skola.

-Jag ser att utmaningarna är många och svåra. Det är viktigt att fler vågar och orkar ta ansvar för utvecklingen inom skolan. Därför känns den här nomineringen extra fin. I Sverige behöver vi uppmuntra och stödja fler yngre personer att vara en del av att leda utvecklingen. Inte minst baserat på pensionsavgångar, kompetensbrist och andra stora utmaningar med Sveriges högt ställda ambitioner med utbildningssystemet.

-Jag tror att det i skolans uppdrag i framtiden blir viktigt att verka för att samhället även i framtiden ska kunna hålla ihop, genom bildning, demokratiska värderingar och förståelse för globalisering och digitalisering, avslutar Oscar.

Läs mer om konferensen Skolledare 21 här.

Läs mer om utmärkelsen Årets skolledare här.

Oscar Semb, rektor Erlaskolan Östra
E-post:oscar.semb@erlaskolan.se

Om Erlaskolan

Erlaskolan grundades 2011 och har tre skolor på två orter, Norrköping och Falun. På våra skolor ansvarar vi förcirka920 elever och 96 medarbetare. Erlaskolan är en grundskola som på vissa orter även erbjuder förskoleklass och fritidshem. Vår pedagogik följer en röd tråd som löper hela vägen fram till nian, innehållet anpassas för varje ålder och behov.

Vår yttersta uppgift är att lära och stimulera den personliga drivkraften. Att inspirera eleven att aktivt och nyfiket söka kunskap och insikt. Att hitta glädjen i lärandet och kraften i att tänka på olika sätt. Att träna upp sin handlingskompetens och samarbetsförmåga i teamet. Att lära sig förstå verkligheten och ta hand om sin hälsa.Det är dessa förmågor vi arbetar med varje dag ochsom våra elever har med sig hela livet. Från dagen de slutar nian och tar nästa kliv i sin utveckling.

Erlaskolan ägs av Lärande i Sverige AB, ett av Sveriges största utbildningsföretag som bedriver verksamhet inom grundskola och gymnasieskola.