Flytten till det nya närmar sig. Personal och elever ser stort fram emot nya lokaler med ny djur- och hundavdelning på Spinneriet.

Realgymnasiet Borås bjuder på unikt filmklipp inför spännande resa mot Spinneriet sommaren 2024.

Flytt av Realgymnasiet Borås närmar sig med stormsteg. I juni går flyttlasset och i augusti kommer skolans alla elever, befintliga som nya att flytta in och välkomnas till den historiska byggnaden ”Spinneriet” med anor från 1898.

I takt med att planeringar, ombyggnationer, inventeringar och besiktningar pågår ser både elever och lärare tillsammans med Johanna Hane, rektor fram emot att få öppna upp de imponerande 1360 kvadratmetrarna till det nya läsåret. Mycket sker i parallella processer fram till flyttlasset går.

- Flytten möjliggör fantastiska utrymmen och en förstklassig lärmiljö inte minst, berättar Johanna. Vår nya djur- och hundavdelning, in house är ju något som vi alla längtar lite extra till att få öppna upp, berättar hon. Djuravdelningen kommer att flyttas redan i maj och eleverna kommer att involveras i förberedelserna på olika sätt, vilket de är lite spända inför.

Sofia Iredahl, projektledare på Fastighetsavdelningen, berättar att känslan i lokalerna ska matcha den fantastiska byggnaden.

-Tapeter och färgval går i en dov ton som blått och grönt för att inte sticka ut för mycket. Vi kommer även att få in en hel del naturelement vilket varit väldigt uppskattat av både elever och personal på de senaste skolorna som vi har byggt. Det som blir lite speciellt i Borås är att vi även bygger en gradäng i korridoren för att skapa en mer livfull uppehållsyta, mitt i lokalen förklarar hon.

Inspirerande filmklipp på SoMe med elever, lärare och projektledare ger försmak av det nya!
Som försmak av det nya, har skolan tagit fram ett kortare filmklipp till Realgymnasiet Borås Sociala Medier. Här berättar elever om känslan och visar runt i fastigheten under pågående byggnation. Läraren Emelie Deboussard beskriver mer om olika djur-rum och projektledare Per Emilsson på Hökerums Fastigheter berättar om hur arbetet fortlöper i lokalerna.

Är du också nyfiken på hur det ser ut? Ta en titt och häng med på en kortfattad men intressant resa i filmklippet via facebook 😊.

Johanna Hane, Rektor Realgymnasiet Borås
E-post: johanna.hane@realgymnsiet.se