Jeroen Dubbeldam, (NED), SFN Zenith N.O.P. European Champion 2015.

100-talet elever från Realgymnasiet intar snart EM i ridsport

Drygt 100 elever från Realgymnasiet kommer snart att inta Göteborg för att hjälpa till som volontärer på EM i ridsport den 21–27 augusti. Eleverna kommer att arbeta på Ullevi, Heden och i Slottsskogen mitt i centrala Göteborg där tävlingar och andra aktiviteter kommer att hållas. Upplägget ingår i kursen ”entreprenörskap” som ingår i hästutbildningen på Realgymnasiet.

-Våra utbildningar är under ständig utveckling, bland annat i samråd med vårt branschråd för häst. Vi samarbetar med de främsta inom branschen på Realgymnasiet och inom kursen entreprenörskap på hästutbildningen såg vi möjligheten att erbjuda eleverna en värdefull upplevelse på EM i ridsport. De kommer att få se branschens bredd och förhoppningsvis kan det inspirera eleverna för framtiden, säger Ebba Schenholm, marknadsansvarig för Realgymnasiet på Lärande i Sverige.

-Att arbeta inom hästbranschen är idag så mycket mer än att arbeta som exempelvis ridlärare, stallchef eller tävlingsryttare. Det finns en mängd områden och yrken som sker bakom kulisserna inom branschen. Det organiseras till exempel tusentals arrangemang och de blir mer och mer professionella. Det är inte ovanligt att företag organiserar tävlingar, camps och träningsläger, som tidigare mest drevs av ideella organisationer. Genom att vara med som volontärer så får eleverna uppleva eventsidan av branschen, säger Ebba Schenholm.

Sedan flera år har därför Tomas Torgersen och Owe Sandström, som ligger bakom Gothenburg International Horse Show och Stockholm International Horse Show, engagerats i vår hästutbildning. Inför uppdraget har eleverna fått lyssna på föreläsningar av dem och fått uppgifter att jobba med inför evenemangen. Tomas Torgersen är även tävlingsledare för EM i Göteborg.

På måndagskvällen kommer eleverna få vara med på invigningen och på tisdag börjar allvaret. De kommer att jobba inne på arenorna där det finns olika stationer som de är fördelade på, exempelvis arena-staff, event-team, stall, show-office och media, värdar och värdinnor på stan, guest-service och acreditation. En stor del av eleverna kommer dessutom att hjälpa till under fyrspannskörningen i centrala Göteborg och Slottsparken under lördagen.

-Min förhoppning för eleverna är att de ska få uppleva ett ridsportevent i världsklass inifrån och insupa atmosfär, få kunskaper och kontakter samt få vänner och minnen för livet. De kommer även att få en förståelse och värdefulla lärdomar för hur man bygger och arrangerar ett event av denna kaliber, avslutar Ebba.

Ebba Schenholm, marknadsansvarig Realgymnasiet
Mobil: 0733-517724
E-post: ebba.schenholm@larande.se

Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och Erlaskolan som är en grundskola, med att skapa mer och bättre skola för alla våra elever. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på 14 orter. Erlaskolan startades 2011 och har tre skolor på två orter. Här hittar du mer information om oss och våra erbjudanden Lärande i Sverige ABRealgymnasiet,
Real Global och Erlaskolan.