Anita Jonsson, lärare på Realgymnasiet i Norrköping, Ebba Sandberg, elev på hästutbildningen

Elever från Realgymnasiet i Norrköping nosar på vad som krävs för att driva EM i ridsport i Göteborg

Snart kommer elva elever från Realgymnasiet i Norrköping att åka till Göteborg för att hjälpa till som volontärer på EM i ridsport som tar plats den 21–27 augusti. Eleverna från Norrköping är en grupp av drygt 100 elever från Realgymnasiet på olika håll i landet som kommer att vara med på plats.

Eleverna kommer att arbeta på Ullevi, Heden och i Slottsskogen mitt i centrala Göteborg där tävlingar och andra aktiviteter kommer att hållas. Upplägget ingår i kursen ”entreprenörskap” som finns på hästutbildningen på Realgymnasiet.

Anita Jonsson som undervisar i ridning, hästkunskap och entreprenörskap kommer att följa med eleverna som går i årskurs tre på hästutbildningen. Hon ser med spänning fram emot uppdraget.

-Jag tror att våra elever kommer ha en fantastisk och minnesrik vecka. De kommer att vara delaktiga i ett jättestort evenemang tillsammans med många andra hästintresserade volontärer, säger Anita.

En av eleverna, Ebba Sandberg, ser fram emot att få att få uppleva EM i ridsport inifrån och se vad som krävs för att det ska kunna genomföras.

-Jag ser fram emot att få ta del av evenemanget, att från insidan se hur allt bakom kulisserna går till. Som det ser ut så har jag blivit tilldelad en funktionärsplats i stallet och det ska bli kul att få se hur allt går till, allt ifrån vad vi kommer att få göra till att få ser hur proffsen sköter allt kring sina hästar. Det är självklart ett plus i kanten att vi kommer få se klasserna live och få ta del av ryttarnas ridning på nära håll, säger Ebba.

-Genom att hjälpa till som volontärer får vi upp ögonen för hur mycket arbete som krävs för att driva ett stort evenemang som exempelvis ett mästerskap. Det är inte säkert att vi kommer arbeta med så här stora projekt, men vi kommer i alla fall ha ett hum om vad som krävs, fortsätter Ebba.

Enligt Ebba Schenholm som är marknadsansvarig för Realgymnasiet på Lärande i Sverige så går det mer och mer emot att stora events inom hästbranschen arrangeras professionellt och inte ideellt som det varit i stor utsträckning tidigare.

-Att arbeta inom hästbranschen är idag så mycket mer än att arbeta som exempelvis ridlärare, stallchef eller tävlingsryttare. Det finns en mängd områden och yrken som sker bakom kulisserna inom branschen. Det organiseras till exempel tusentals arrangemang och de blir mer och mer professionella. Det är inte ovanligt att företag organiserar tävlingar, camps och träningsläger, som tidigare mest drevs av ideella organisationer. Genom att vara med som volontärer så får eleverna uppleva eventsidan av branschen. Förhoppningsvis så kommer det att inspirera våra elever, säger Ebba Schenholm.

Anita Jonsson, lärare i ridning, hästkunskap och entreprenörskap på Realgymnasiet i Norrköping.
E-post: anita.jonsson@realgymnasiet.se

Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och Erlaskolan som är en grundskola, med att skapa mer och bättre skola för alla våra elever. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på 14 orter. Erlaskolan startades 2011 och har tre skolor på två orter. Här hittar du mer information om oss och våra erbjudanden Lärande i Sverige ABRealgymnasiet,
Real Global och Erlaskolan.