Elevfilmer om Homosexuellas rättigheter och Övervakning nominerade i filmfestival

Två filmer från Realgymnasiet i Lund har nominerats till filmfestivalen Angeläget, ett initiativ från Amnesty på temat mänskliga rättigheter. Elevernas filmer handlar om homosexuellas rättigheter och om övervakning.

Filmfestivalen Angeläget är idag Sveriges största dokumentärfilmfestival med bara unga filmskapare. Amnesty står bakom festivalen som ger ungdomar en chans att nå ut med berättelser som berör viktiga ämnen.

- Vi fick information om festivalen när vi gick i tvåan. Vi hade läst mycket om just dokumentärfilm och i och med Angeläget blev det skarpt läge, berättar Robin som går tredje året på Estet-Mediaprogrammet på Realgymnasiet i Lund.

Eleverna hade massor av idéer om vad filmerna skulle kunna handla om, men i slutänden fastnade de vid två ämnen som just då diskuterades flitigt i media; Övervakning och Homosexuellas rättigheter.

- Vi har en vän som just då kommit ut med sin homosexualitet, och vi kände starkt för att göra en dokumentär om vikten av lika rättigheter och att man inte ska behöva ses som annorlunda eller avvikande på grund av sin sexuella läggning, berättar Emma och Sara.

Eleverna har jobbat med filmerna sedan augusti förra läsåret, och det är med stor stolthet de berättar om sina filmer som de valt att bygga upp på olika sätt. ”Homosexuellas rättigheter” är berättande med två personporträtt medan ”övervakning” är ett faktaprogram som består av flera intervjuer.

Totalt inkom 92 bidrag till filmfestivalen. Av dessa är 25 nominerade och på filmfestivalen i Göteborg den 7 maj ska sju vinnare utses. Naturligtvis kommer eleverna från Realgymnasiet att vara på plats.

- Jag har många förväntningar och förhoppningar, säger Sofie, men det känns ändå som att vi kommit långt redan. Att bli nominerad är fantastiskt bara det!

Fotnot: De nominerade filmerna”Homosexuellas rättigheter” är skapad av Sara Söderberg, Emma Fredriksson och Sanne Johansson.
”Övervakning - Var du än är, vad du än gör” är skapad av Robin Karlsson, Sofie Nilsson, Matilda Andersson, Aron Ekblad och Embla Lindén.

Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och Erlaskolan som är en grundskola, med att skapa mer och bättre skola för alla våra elever. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på 14 orter. Erlaskolan startades 2011 och har fyra skolor på tre orter.