Erlaskolan i Falun deltar i projekt  för att minska utanförskap i samhället

Erlaskolan i Falun deltar i projekt för att minska utanförskap i samhället

Elever från team 4-5 och 6 på Erlaskolan i Falun kommer att delta i projektet Skolträffen. Skolträffen är ett integrationsprojekt som drivs av organisationen Goodsport Foundation och som i Falun görs i samarbete med Falu IK friidrottsklubb. Team 6 kommer att träffa elever från Hosjöskolan och Hälsinggårdskolan den 31 januari och team 4-5 träffar elever från Hälsinggårdskolan den 15 februari. Syftet med Skolträffen är att motverka utanförskap och fördomar.

Träffarna kommer att ske vid idrottshallarna på Lugnet. Under träffarna kommer eleverna från de olika skolorna tillsammans delta i olika idrottsaktiviteter, intervjua varandra och även få lyssna på föreläsningar kring utanförskap.

-Vi har valt att delta i projektet för att våra elever ska få möta elever från olika områden, med olika bakgrunder. Det är viktigt att bygga broar mellan elever och förebygga utanförskap, säger Camilla Vikblom, idrottslärare och mentor på Erlaskolan Falun.

Återträff
De olika skolorna kommer att träffa varandra vid fler tillfällen. Eleverna på respektive skolor kommer då tillsammans med sina lärare att planera dessa dagar. Återträffarna ska ge eleverna en ökad kunskap om varandra och den miljö de lever i.

Under våren 2017 kommer eleverna även att genomföra olika arbeten
med temat utanförskap. Elevernas arbeten kan vara noveller, filmer, dikter eller fotocollage.

-Projektet kan också ses som en del av vårt temaarbete då vi på olika sätt arbetar med likabehandling, utanförskap, etik och moral avslutar Camilla Vikblom.

Lena Koskinen, rektor Erlaskolan Falun
Mobil: 0766274369
E-post: lena.koskinen@erlaskolan.se

Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och Erlaskolan som är en grundskola, med att skapa mer och bättre skola för alla våra elever. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på 14 orter. Erlaskolan startades 2011 och har tre skolor på två orter. Här hittar du mer information om oss och våra erbjudanden Lärande i Sverige ABRealgymnasiet,
Real Global och Erlaskolan.