Erlaskolan i Falun har startat en ny natur & äventyrssatsning

Erlaskolan i Falun har startat en ny natur & äventyrssatsning

En gång i veckan under två timmar har alla mellanstadieelever på Erlaskolan i Falun under hösten haft möjlighet att välja en upplevelse ute i naturen. Från höstterminen 2021 kommer även högstadiet få möjlighet att välja inriktningen. Satsningen är en del av skolans fokus på hälsa, och rörelse och görs i samarbete med Naturskolan i Falun och Realgymnasiet i Borlänge.

Eleverna har sedan tidigare kunnat välja dans, hockey, fotboll och innebandy. Nu finns det alltså möjlighet att vara ute i naturen. Satsningen har hittills varit framgångsrik och framåt ska även eleverna vara mer involverade i planeringen av hur innehållet ska se ut. Maria Hag som är ny rektor på Realgymnasiet i Borlänge samt Lena Koskinen, rektor på Erlaskolan i Falun kommer samarbeta kring det nya tillskottet.

-Idén kring satsningen kommer från utbildningen Natur & Äventyr på Realgymnasiet. Vi är en skola som har stort fokus på rörelse och vikten att vara aktiv. Vi har redan en idrottssatsning, men ville bredda detta med att erbjuda de friluftsintresserade eleverna något som kan fungera som ett alternativ till idrottssatsningen. Det har också väckt ett nytt intresse hos de elever som aldrig provat på denna typ av aktiviteter tidigare, säger Lena Koskinen, rektor på Erlaskolan.

Eleverna har bland fått lära sig att göra upp eld, de har paddlat kanot och varit med i en miniversion av "Expedition Robinsson". I denna aktivitet befann de sig i lag på varsin ö där de skulle hitta det som de behövde för att "överleva" en dag. De har även fått planera för och genomfört matlagning ute. Vintertid ingår skidåkning, snöaktiviteter av olika slag och kunskaper om hur man vistas på is och vad man bör tänka på vad gäller säkerheten.

-Med äventyrssatsningen vill vi inspirera till att tillsammans uppleva små och stora äventyr i naturen. Vi vill lära ut tekniker och kunskap som ger möjlighet att nå längre och känna sig trygg i naturen. Att inspirera till en aktiv livsstil, lära ut teamarbete och se värdet av samarbete är också väldigt viktigt i detta, fortsätter Lena.

Två elever som testat på detta är Wilda och Ossian i årskurs 4. De upplever en positiv personlig utveckling efter att ha varit med under hösten.

-Natur och äventyr är både bra och krävande. Man blir modig och vågar göra saker som man kanske inte skulle ha gjort annars. Jag har blivit modigare än jag var innan jag provade på detta, säger Ossian Germunder, från årskurs 4.

-Natur och äventyr är roligt och spännande. Det bästa är att läraren alltid har en bra plan och vi gör alltid olika saker, säger Wilda Sandberg, årskurs 4.

Lena Koskinen, rektor på Erlaskolan, Falun
E-post: lena.koskinen@erlaskolan.se

Lärandegruppen i Sverige AB med huvudkontor i Norrköping, är en av Sveriges största friskolekoncerner. Kärnan i gruppens verksamhet är att bedriva grundskola och gymnasium. I koncernen ingår Lärande i Sverige AB som driver Realgymnasiet och Erlaskolan, Lärande Partner i Östergötland AB, Magnetica Education och Cognita Fastigheter AB. Tillsammans vill vi vara stilbildare inom svensk skola.

Inom koncernen har vi dag cirka 850 medarbetare och driver 27 verksamheter varav tre förskolor, sju grundskolor och 17 gymnasieskolor i Sverige. Vårt gemensamma uppdrag är att ge så många barn och ungdomar som möjligt de bästa förutsättningar för att utvecklas under skoltiden och i framtiden.

Vi återinvesterar vinster i våra verksamheter för att utveckla dem vidare. Det har resulterat i att vi har en stabil grund för tillväxt och ekonomi som skapar trygghet för våra elever, medarbetare och partners.

För mer information om oss besök gärna LärandeRealgymnasiet och Erlaskolan.