Erlapass på Erlaskolan.

Erlaskolan satsar på pulspass för bättre studieresultat och hälsa

Under hösten har elever på Erlaskolan Östra i Norrköping deltagit i pulspass. Elever i årskurs 5 och 8 börjar morgonen med 30 minuter pulshöjande aktiviteter tre dagar i veckan. Förhoppningen är att pulspassen ska leda till bättre resultat och hälsa.

Forskning visar att 20 till 30 minuters pulshöjande aktivitet förbättrar koncentrationsförmågan, minskar stressnivåerna i kroppen, ökar förmågan till kreativitet samt på sikt även ökar vår ork och energi. Med det som inspiration har lärare på Erlaskolan infört pulspass.

- Just nu så är vi fyra lärare som håller i pulspassen. Syftet med pulspassen är att på kort sikt förbättra elevernas koncentration och uthållighet under teoretiska lektioner. På lång sikt vill vi öka möjligheterna för inlärning. Dessutom hoppas vi på en rad bieffekter som bättre upplevd hälsa, mindre konflikter, ökad impulskontroll och ökad sammanhållning igruppen som genomför pulspassen, säger Lovisa Kienzler, engelskalärare på Erlaskolan Östra.

Pulspassen
Under pulspassen deltar eleverna i allt från stationsträning, spinning och andra pulshöjande övningar som de kan välja från. I framtiden är tanken att det ska finnas hinderbanor och andra lekar och övningar med i passen.

Utvärdering
Eleverna kommer i slutet på höstterminen få utvärdera deras egen upplevelse av pulspassen.

-Vi lärare upplever att koncentrationsförmågan hos eleverna har blivit bättre, sedan vi började med pulspassen. Det ska bli spännande att få reda på hur eleverna själva har upplevt det, avslutar Lovisa Kienzler.

Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och Erlaskolan som är en grundskola, med att skapa mer och bättre skola för alla våra elever. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på 14 orter. Erlaskolan startades 2011 och har tre skolor på två orter.