Elever på arbetesplatsförlagt lärande (APL) i Nepal

Kulturell dag på Realgymnasiet i Malmö den 9 juni

Under två års tid har ett transnationellt projekt Go Global bedrivits genom Erasmus Plus. Projektet har bidragit till skolutveckling, det vill säga ett ökat globalt perspektiv i vardagen och en individuell utveckling hos de elever som har haft APL (arbetsplatsförlagt lärande) utomlands samt en ökad kulturell medvetenhet och språkintresse hos skolornas alla elever. Nu visar vi upp projektet för varandra på skolan genom en kulturell dag där vi håller språkworkshops och utställning av länder och APL-upplevelser.

"Tiden i Nepal har varit otroligt lärorik, rolig och vi har fått ett nytt perspektiv på vår värld. Vi har fått träffa många nya vänner och fått kunskap om en annan kultur. Alla som får chansen att åka dit, ta den.", säger de som varit på Royal Beach Camp i Nepal säger,

”Jag har utvecklats inom ämnesområdet mer än vad jag någonsin kunnat göra i Sverige”, säger Agaton Kjellberg som läser utbildningen Djurvård.

APL har genomförts inom utbildningarna Stylist, Frisör, Hotell och turism, Häst, Djurvård, Hund och Natur och äventyr, i länderna Spanien, Rumänien, Island, Irland och Norge. 98 elever har inom detta projekt har möjliggjorts APL utomlands. Just denna kulturella dag är riktat mot en deltagare i projektet; Realgymnasiet i Malmö, som är en del av det konsortium som utgör projektet och är projektets koordinator.

Förutom Spanien och Irland så visas APL-upplevelser från Nepal och Sydafrika upp. Dessa APL-resor möjliggörs genom stipendium från Atlas praktik. Här handlar det om djurvård i Sydafrika och Äventyrsturism i Nepal.

Anna Hellström, central internationell samordnare på Realgymnasiet
E-post: anna.hellstrom@realgymnasiet.se

Elevernas aktiviteter pågår mellan kl.10.00-15.30. Klockan 13.45-14.45 genomförs en rundvandring i utställningen.