Bild interiör Real Global

Lärande i Sverige satsar på att skapa Sveriges smartaste lärmiljöer för nya gymnasiet Real Global i Norrköping.

Nu står det klart att gymnasieskolan Real Global som Lärande i Sveriges startar hösten 2018, kommer att finnas på Knäppingsborgsgatan 3, mitt i centrala Norrköping. Lärande i Sverige satsar stort på att utveckla en lärmiljö som harmonierar med Real Globals pedagogiska koncept.

-Vi är väldigt nöjda med vårt samarbete med Magnentus. Vi ser fram emot att tillsammans förverkliga våra innovativa och inspirerande lärmiljöer mitt i centrala Norrköping, säger Mattias Törling, fastighetschef på Lärande i Sverige.

Real Global är den första gymnasieskolan i Sverige där utbildningen baseras på FN:s 17 Globala mål för hållbar utveckling. Skolan har ett universitetsinspirerat arbetssätt med en kombination av lärarledda genomgångar, fördjupande självstudier och kreativt problemlösande i grupp. Därför är det viktigt att arbetsmiljön för elever och lärare underlättar ett sådant arbetssätt.

- Vi kommer att ge eleverna på Real Global Sveriges smartaste lärmiljöer, helt i harmoni med vårt pedagogiska koncept. Hållbarhet kommer att genomsyra de nya skollokalerna i alla materialval, säger Jan Vikström, grundare och ägare av Lärande i Sverige.

-För att stötta vårt universitetsinspirerade arbetssätt så har vi skapat miljöer och utrymmen som uppmuntrar till samarbete och tankeverkstad, fortsätter Jan.

ÅWL arkitekter är med och konkretiserar den vision som Lärande i Sverige har för Real Global. Det kommer att vara stort fokus på gröna, hållbara värden och gemensamma lärmiljöer för eleverna.

-Tillsammans med Real Global och Magnentus väcker vi en bortglömd byggnad till liv. Vi återvinner ytor, använder naturliga material och levande grönska för att skapa en unik lärmiljö.Det ska handla om trygghet, fokus och kreativitet, säger Lucasz Krupinski, arkitekt på arkitektbyrån ÅWL arkitekter, som samarbetar med Lärande i Sverige i detta projekt.

-Vi är otroligt glada över att få vara en del av Lärande i Sveriges satsning och att de väljer att starta sin nya gymnasieskola Real Global i vår fastighet. Lärande ligger verkligen i framkant vad gäller utveckling i sin bransch, och vi ser fram emot ett gott samarbete tillsammans säger Magnus Malm, ägare till Magnentus.

www.realglobal.se

Jan Vikström, ägare och grundare av Lärande i Sverige
E-post: jan.vikstrom@larande.se

Therese Eklöf, projektledare på Real Global
E-post: Therese.eklof@larande.se

Lärande i Sverige med huvudkontor i Norrköping, är Sveriges femte största friskolekoncern och bedriver verksamhet inom grundskola och gymnasieskola. Företaget grundades 1999 och har cirka 600 medarbetare med 17 skolor runt om i hela Sverige, från Sundsvall i norr till Malmö i söder. Vi arbetar för att ge alla barn och ungdomar i våra skolor de bästa förutsättningarna för att utvecklas och lyckas under skoltiden och i framtiden. Medarbetare och elever på Lärande i Sverige skapar framtidens skola tillsammans.

Lärande i Sverige är i många avseenden ett föredöme och en stilbildare inom svensk skola. Exempelvis är 88 procent av Realgymnasiets elever i sysselsättning 6 månader efter avslutat gymnasium. Motsvarande siffra för riket är 68 procent två år efter avslutad utbildning. Under 2015 granskade Skolinspektionen alla våra skolor och ett rekordresultat uppnåddes där 15 av våra 17 skolor var helt utan brister. Motsvarande siffra för riket var det året 22 procent. Eventuell vinst återinvesterar vi i verksamheten för att utveckla den vidare. Det har resulterat i att vi har en stabil grund för stark tillväxt och ekonomi som skapar trygghet för våra elever, medarbetare och partners.