Lärande i Sverige stänger Erlaskolan i Katrineholm

Lärande i Sverige stänger Erlaskolan i Katrineholm

Lärande i Sverige AB har fattat beslut om att stänga Erlaskolan i Katrineholm efter vårterminens slut. Katrineholms kommun kommer att ta över skollokalerna från höstterminen 2016.

För få elever är tillsammans med brist på behörighet och kontinuitet bland personal anledningen till beslutet.

"Vi gör bedömningen att kommunens samlade resurser kommer att skapa bättre förutsättningar för elevernas måluppfyllelse", säger Matthias Trygg, VD för Lärande i Sverige AB som är huvudman för skolan.

Katrineholms kommun har behov av fler skollokaler och det har varit en positiv dialog kring övertagandet av lokalerna som är nya sedan 2012.

Elevernas fortsatta skolgång
Katrineholms kommun har skyldighet att erbjuda kommunens elever plats på någon av de kommunala skolorna. Eleven och dess vårdnadshavare har rätt att söka sig till en annan kommunal grundskola än den som kommunen erbjuder eller en annan fristående grundskola i mån av plats. Det finns ett samarbete med bildningsförvaltningen kring elevernas fortsatta skolgång.

"Det har varit ett svårt beslut att ta men det goda samarbetet som vi har med kommunen möjliggör att överlämningen sker på ett bra sätt. Vårt fokus under vårterminen blir att öka elevernas måluppfyllelse och vi förstärker organisationen ytterligare under våren", säger Matthias Trygg.

Vårdnadshavare har informerats skriftligen och bjuds även in till en informationsträff där representanter från Erlaskolan och kommunen närvarar. Ett informationsmöte för eleverna är planerat till torsdag. Fackliga förhandlingar är inledda gällande skolans medarbetare. Fritidshemmet håller öppet till och med fredagen den 1 juli 2016.

Matthias Trygg, VD på Lärande i Sverige AB
E-post: matthias.trygg@larande.se

Jörgen Rüdeberg, Verksamhetschef Bildningsförvaltningen Katrineholms kommun
E-post: jorgen.rudeberg@katrineholm.se

Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och Erlaskolan som är en grundskola, med att skapa mer och bättre skola för alla våra elever. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och Erlaskolan startades 2011.