Ny VD för Lärande i Sverige AB blir Malin Bergland

Ny VD för Lärande i Sverige AB blir Malin Bergland

Den 21 mars tillträder Malin Bergland tjänsten som VD på Lärande i Sverige AB som driver gymnasieskolor och en yrkeshögskola under varumärkena Realgymnasiet och Consensum. Malin kommer från Academedia där hon arbetat sedan 2015, senast i rollen som utbildningsdirektör.

"Jag har genom åren haft stort fokus på gymnasiet där yrkesprogrammens betydelse, både på elevnivå och samhällsnivå är frågor jag känner stort engagemang för. Jag brinner också extra mycket för elevhälsans viktiga uppdrag i att stötta eleverna i deras utveckling mot deras mål, vilket jag tar med mig in i Lärande", säger Malin Bergland.

"Med sin bakgrund som rektor och verksamhetschef på ett naturbruksgymnasium, som är vårt största programområde, och nu senast som utbildningsdirektör inom Academedia är Malin djupt insatt i de frågor vi arbetar med inom Lärande. Vårt fokus på kvalitetsutveckling är också något som Malin har erfarenhet av med dokumenterat goda resultat. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Malin och välkomnar henne till Lärande", säger Mikael Karlsson, VD på Lärandegruppen i Sverige AB.

Koncernen har cirka 1000 medarbetare, 35 skolor varav 3 förskolor, 8 grundskolor, 23 gymnasieskolor samt en yrkeshögskola, från Luleå i norr till Malmö i söder.

Lärande vill vara stilbildare inom svenska skola. Ända sedan starten 1999 har vi drivits av idén att vitalisera den svenska skolan och sätta elevens lärande i centrum. Vi ser skolan som en naturlig, integrerad del av informationssamhället där tre områden bildar en helhet - aktivt lärande, partnerskap och digitalisering.