Ny VD för Lärandegruppen i Sverige AB

Ny VD för Lärandegruppen i Sverige AB

Mikael Karlsson tillträder som ny VD i Lärandegruppen i Sverige AB i februari. Han kommer senast från Almi Invest där han har varit VD. Lärande har huvudkontor i Norrköping och är en av Sveriges största friskolekoncerner. Lärande vill ge barn och unga de kunskaper och förmågor som förväntas i framtidens samhälle och har ambitionen att vara en stilbildare inom svensk skola.

-Mikael har stor insikt i vart världen är på väg. Vi har en utvecklingsorienterad organisation och jag tror på Mikaels förmåga att leda företaget in i framtidens informationssamhälle. Han har en gedigen kompetens och erfarenhet som han tar med till vår verksamhet, jag hälsar Mikael varmt välkommen till Lärande, säger Jan Vikström, ägare av Lärandegruppen i Sverige AB.

-Att bidra till att vitalisera den svenska skolan och ge barn och ungdomar bästa möjliga förutsättningar är en fantastisk målbild som jag vill fortsätta driva och utveckla tillsammans med medarbetarna på Lärande, säger Mikael Karlsson.

Jan Vikström, ägare av Lärandegruppen i Sverige AB
Jan.viktstrom@larande.se

Lärandegruppen i Sverige AB med huvudkontor i Norrköping, är en av Sveriges största friskolekoncerner. Kärnan i gruppens verksamhet är att bedriva grundskola och gymnasium. I koncernen ingår Lärande i Sverige AB som driver Realgymnasiet och Erlaskolan, Lärande Partner i Östergötland AB, Magnetica Education och Cognita Fastigheter AB. Tillsammans vill vi vara stilbildare inom svensk skola.

Inom koncernen har vi dag cirka 850 medarbetare och driver 27 verksamheter varav tre förskolor, sju grundskolor och 17 gymnasieskolor i Sverige. Vårt gemensamma uppdrag är att ge så många barn och ungdomar som möjligt de bästa förutsättningar för att utvecklas under skoltiden och i framtiden.

Vi återinvesterar vinster i våra verksamheter för att utveckla dem vidare. Det har resulterat i att vi har en stabil grund för tillväxt och ekonomi som skapar trygghet för våra elever, medarbetare och partners.

För mer information om oss besök gärna LärandeRealgymnasiet och Erlaskolan.

Jessica Andersson

Presskontakt Kommunikatör/PR Lärandegruppen i Sverige AB. +46 721 85 39 56

Presskontakt Kommunikationschef Lärandegruppen i Sverige AB. +46 707 35 54 67

Om Lärandegruppen i Sverige AB

Lärandegruppen i Sverige AB med huvudkontor i Norrköping är en av Sveriges största friskolekoncerner. I koncernen finns Lärande i Sverige AB som driver Realgymnasiet och Erlaskolan, Lärande förskolor och grundskolor AB som driver Magnetica, The Learning Lab som driver Skapaskolan samt Lärande Partner i Östergötland. Koncernen har cirka 900 medarbetare och driver totalt 31 skolor varav tre förskolor, åtta grundskolor och från och med hösten 2021 20 gymnasieskolor.

Lindövägen 5 B