Ansvarig för branschdagen på Realgymnasiet är Martin Roos som förbereder sig och tekniken.

Pressinbjudan: Elever löser innovationsuppdrag på uppdrag av företag

Den 1 februari arrangerar Realgymnasiet i Gävle en branschdag för eleverna på utbildningarna Teknik, Estet-media och IT. Denna dag får näringslivet möta Realgymnasiets elever och lärare, samtidigt som företagare får en fantastisk möjlighet att presentera sina verksamheter för framtidens arbetskraft.

– Realgymnasiet arbetar för att ligga i framkant gällande ny teknik och dess användningsområden och vill vara skolan som tar in branschen i utbildningen på riktigt. Det blir fantastiskt lärorikt för eleverna att ta sig an ett riktigt innovationsuppdrag från Future Position X, träffa spelutvecklare från King, gästföreläsare från PlaygroundSquad och alla andra besökare. En riktig entusiasmboost, säger Martin Roos som är arrangör och biträdande rektor på Realgymnasiet i Gävle.

Eleverna ska lösa ett innovationsuppdrag inom GeoHälsa. Uppdraget har tagits fram av Realgymnasiet och Future Position X, som är en klusterorganisation inom geografisk informationsteknik. GeoHälsa är en blandning av kompetenser som geografisk informationsteknik, arbetsmiljö, medicin, genetik, beteendevetenskap, idrottsvetenskap och folkhälsa. Med en kombination av dessa data är målet att förstå hur platser kan inverka individens hälsa och välbefinnande samt hur individen påverkar platsen.

Elevernas innovativa idéer ska sedan presenteras för en jury från både skolan och näringslivet. Kanske är vinnarnas idé så intressant att Future Position X och Realgymnasiet tar det vidare.

Under dagen bjuds eleverna dessutom på gästföreläsningar från spelutvecklingsföretaget King, PlaygroundSquad, IFTAC (utbildningsföretag inom IT och telekom), Högskolan i Gävle och Folkuniversitetet. En tidigare elev på skolan, Anders Hedström, finns också på plats. Han har gått vidare till högre studier inom Graphics and Game Design (Campus Gotland) och är nu på väg att göra sig ett namn på 3D-scenen.

Program 1 februari

8.45: Elevgrupperna tilldelas innovationsuppdraget inom GeoHälsa
9:00 - 14.55: Föreläsningar av representanter från näringslivet inom IT, telekom, spelutveckling, 3D, Högskolan i Gävle samt Folkuniversitetet.
14.55: Future Position X delar ut priser till deltagarna i vinnargruppen.

Press är varmt välkommen till Realgymnasiet Gävle, Första Magasingatan 1.

Juryn består av:

• Emelie Hildebrand, Cluster Market Manager, FPX.
  • Anna Giljam Nilsson, Rektor, Realgymnasiet Gävle.
  • Jonas Klingström, Produktionschef och lärandekonsult, Harriett AB.
  • Lina Andersson, Idrottslärare, Realgymnasiet Gävle.
  • Andreas Jonsson, Gävle-entreprenör, Escape Gaming och Gävle Pride mm.
  • Mikael Nyman, Ansvarig för innovationsarbetet Gävle Kommun. Prisfinansiär och prisutdelare.

Martin Roos, biträdande rektor Realgymnasiet i Gävle.
E-post: martin.roos@realgymnasiet.se

Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och Erlaskolan som är en grundskola, med att skapa mer och bättre skola för alla våra elever. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på 14 orter. Erlaskolan startades 2011 och har tre skolor på två orter. Här hittar du mer information om oss och våra erbjudanden Lärande i Sverige ABRealgymnasiet,
Real Global och Erlaskolan.