Realgymnasiet i Nyköping får beröm av Arbetsmiljöverket

Realgymnasiet i Nyköping får beröm av Arbetsmiljöverket

Före jul genomförde Arbetsmiljöverket en inspektion av Realgymnasiet i Nyköping. Inspektionen avslutades med att de två inspektörerna berömde Realgymnasiet i Nyköping för ett föredömligt arbetsmiljöarbete och stort kunnande hos ledning och personal.

- Vi fick inte ett enda påpekande vilket är mycket glädjande säger Cecilia Gleisner som är rektor på skolan. Jag vet att mitt team jobbar hårt för kvalitet, säkerhet och trivsel och det är toppen att få bekräftelse på att våra höga ambitioner också matchar Arbetsmiljöverkets krav, fortsätter Cecilia.

Arbetsmiljöverket genomförde en sittande inspektion vilket innebär en längre intervju med rektorn och skyddsombuden på skolan. De fick svara på en rad frågor kopplat till både personalens och elevernas både fysiska och psykosociala arbetsförhållanden. En stor del av arbetsmiljöarbetet innebär att det sker systematiskt. Arbetsgivaren är skyldig att undersöka arbetsförhållandena samt genomföra och följa upp verksamheten på ett sådant sätt att ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs. Detta för att uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö, precis som på Realgymnasiet i Nyköping.

Cecilia Gleisner, rektor Realgymnasiet Nyköping
E-post: cecilia.gleisner@larande.se

Bildtext
Elin Brorsson som är elevskyddsombud, mentorn Elisabeth Frank Olofsson och skyddsombudet Ann Bäck gläds åt resultatet med rektor Cecilia Gleisner.

Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och Erlaskolan som är en grundskola, med att skapa mer och bättre skola för alla våra elever. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på 14 orter. Erlaskolan startades 2011 och har fyra skolor på tre orter.