Elever erbjuds en högt efterfrågad utbildning med inriktning anläggningsfordon till hösten 2024/2025

Realgymnasiet och ME-Skolan utbildar framtidens arbetskraft. Branschen behöver dubbelt så många.

Lärande i Sverige AB (Lärande) som driver Realgymnasiet på 23 orter i Sverige ingår ett spännande samarbete med Maskinentreprenörerna (ME-Skolan). Framtida elever på Realgymnasiet i Karlstad kommer till läsåret 2024/2025 att erbjudas en högt efterfrågad utbildning med inriktning anläggningsfordon, vilket ger stora möjligheter till jobb som anläggningsförare.

- Maskin- och anläggningsbranschen har en fortsatt bra orderingång och behovet av arbetskraft är stort både på kortare och längre sikt. Bara utifrån att kunna bemanna alla beslutade satsningar inom infrastruktur är det nationella behovet att utbilda dubbelt så många maskinförare än vad som utbildas idag, säger Jonas Thorstenson, VD för ME-Skolan.

- Det känns glädjande att starta en ny utbildning med ME-Skolan som vår samarbetspartner. Det är en kvalitetsmarkör och ger eleverna de senaste kunskaperna, direkt från branschen, något som de har nytta av i sitt framtida yrkesliv, säger Patrik Wigelius etableringschef på Lärande.

Maskinentreprenörerna, ME, är en bransch- och arbetsgivarorganisation inom Svenskt Näringsliv som organiserar 4200 maskinentreprenadföretag. Utbildningskonceptet ME-Skolan genomförs i samarbeten med flera olika huvudmän. Nu inleds samarbetet med Lärande som erbjuder relevanta gymnasieutbildningar med goda möjligheter till jobb.

-Vi är otroligt glada över att introducera vårt första samarbete med Lärande på Realgymnasiet i Karlstad. Där erbjuder vi till hösten en kvalitativ utbildning och bidrar till fler anställningsbara resurser på en högaktuell arbetsmarknad, säger Jonas Thorstenson.

Framtidsutsikterna för de minst åtta eleverna som erbjuds plats på Bygg- och anläggningsprogrammet med inriktning anläggningsfordon till hösten är mycket goda. Samtidigt som det råder kompetensbrist och sker en generationsväxling i branschen ökar efterfrågan inom infrastrukturprojekt. (Detta beskrivs bland annat i en rapport, genomförd av Kairos Future i samarbete med Maskinentreprenörerna). Här fyller den nya utbildningen ett behov.

-Det nya programmet blir ett bra komplement för vår skola och våra elever i Karlstad. Vi ser fram emot att starta utbildningen nästa läsår, säger Roger Engström, rektor Realgymnasiet Karlstad.

Under hösten bjuder Realgymnasiet in till öppna hus och gymnasiemässa för elever och vårdnadshavare. Läs mer på hemsidan.

Jonas Thorstenson, VD ME-Skolan
E-post:jonas.thorstenson@me.se