Elever på programfördjupning Frisör förbereds för en het arbetsmarknad.

Realgymnasiet Stockholm möter efterfrågan med ny programfördjupning - Frisör

Realgymnasiet i Stockholm möter efterfrågan från elever och bransch genom att utöka Hantverksprogrammet med en ny programfördjupning, Frisör till hösten 2024. Initiativet från skolan gör det möjligt att kunna erbjuda eleverna en väl uppdaterad och högt relevant utbildning för att förbereda dem för framtidens heta arbetsmarknad.

- Vi är stolta över att kunna erbjuda en högkvalitativ utbildning på alla nivåer och att stödja våra elever i att uppnå sin fulla potential, säger Sari Geary, rektor på Realgymnasiet Stockholm. Genom att introducera Frisör som en ny programfördjupning strävar vi efter att ge våra elever möjligheten att utveckla de färdigheter och kunskaper som krävs, i enlighet med den höga efterfrågan på frisöryrket. Vi är övertygade om att vårt initiativ kommer att rusta våra elever för en framtid inom branschen.

- Inom en snar framtid kommer många att gå i pension vilket kommer skapa en stor efterfrågan på arbetskraft. Det beskrivs bland annat i frisörbarometern utgiven av branschorganisationen Frisörföretagarna, berättar Emma Johansson, programansvarig på Realgymnasiet.

Skolans lokaler på Trekantsvägen, Liljeholmen i Stockholm blir arenan för denna spännande satsning. Med fem moderna salonger och den största som frisörsalong får eleverna en unik inlärningsmiljö. Med utsikt över Liljeholmsviken och vattnet, får eleverna även en inspirerande atmosfär.

Freja Björck, elev på Hantverksprogrammet, Hår- och Makeupstylist årskurs 2 berättar hur hon ser på sin utbildning.

- Jag har lärt mig otroligt mycket om till exempel håruppsättningar, styling och locktekniker. Man lär sig också mycket om kundbemötande och allmänt om branschen. Nu i årskurs 2 ser jag fram emot att fördjupa mig i mina kunskaper ännu mer och knyta kontakter med hårstylister, frisörer, make-up artister och liknande.

Realgymnasiet har länge varit en framstående aktör inom utbildning och detta bekräftas bland annat i Stockholm, genom den senaste utmärkelsen som det bästa hantverksprogrammet år 2023, enligt ednia.se. Ednia är en fristående organisation vars metod bygger på att samla fakta och publicera ranking av gymnasieskolor utifrån offentlig data från Skolverket, Skolinspektionen och Statistiska Centralbyrån. Allt för att skapa bättre förutsättningar för elever att välja gymnasium.

Kontakt:

Sari Geary, Rektor Realgymnasiet Stockholm