Kille och tjej mekar

Seminarium: matchning mellan näringsliv och gymnasieskola måste bli bättre.

Almedalen 2018

Hur kan näringslivets behov av personal med rätt utbildning tillgodoses? Det är en av frågorna som behandlas på det seminarium som Friskolornas riksförbund arrangerar i Almedalen nästa vecka. Jan Vikström, ägare av friskolekoncernen Lärandegruppen i Sverige, är med och debatterar på seminariet. Enligt honom krävs det att skola blir bättre på att utgå från näringslivets framtida behov. Men också att de bästa utbildningarna ska ges tillstånd att etablera sig.

Andra medverkande på seminariet är bland andra Anna Ekström (s), gymnasie- och kunskapsminister, Erik Bengtzboe (M), riksdagsledamot och Lina Hultqvist, ordförande, Sveriges Elevkårer.

-Att näringslivet har problem med att hitta kompetens blir en tillväxthämmande faktor för vårt samhälle och även för företag. Det är viktigt att skola blir bättre på att utgå från näringslivets framtida behov och även att de bästa utbildningarna får möjlighet att etablera sig.Jag hoppas på bra diskussioner med några viktiga aktörer från politik, skola och näringsliv.

Lärande har goda erfarenheter av att skapa attraktiva utbildningar i samverkan med näringslivet som leder till jobb efter examen. Det har gett bra resultat. Lärande i Sverige via Realgymnasiet har skyhöga sysselsättningstal, 88 procent sex månader efter avslutat gymnasium. Framgångarna baseras bland annat på samarbeten med ledande aktörer inom naturbruk och även med Mekonomen Group. I höst startas dessutom en ny hotellutbildning på Realgymnasiet i Stockholm tillsammans med Nordic Choice Hotels.

Almedalsveckan pågår i Visby mellan 1 juli och 8 juli.

Seminarium: Inga influencers? Inga youtubers? Är en likriktad gymnasieskola vägen till ett bredare yrkesliv?

Tid och plats: 4 juli klockan 13.15-14.00 på Segelfartyget ÄLVA, kajplats 10, Visby inre hamn.

Seminariet arrangeras av Friskolornas riksförbund och handlar om hur en fullgjord gymnasieutbildning är en grundförutsättning för goda förutsättningar på arbetsmarknaden, men var tredje gymnasieelev når inte examen på tre år. Hur kan genomströmningen i gymnasieskolan öka? Och hur kan näringslivets behov av personal med rätt utbildning tillgodoses?

Läs mer om seminariet på Almedalens webbplats.

Om Lärandegruppen i Sverige AB

Lärandegruppen i Sverige AB med huvudkontor i Norrköping, är en av Sveriges största friskolekoncerner. Kärnan i gruppens verksamhet är att bedriva grundskola och gymnasium. I koncernen ingår Lärande i Sverige AB som driver Realgymnasiet och Erlaskolan, Lärande Partner i Östergötland AB och Lärande Fastighets AB. Tillsammans är vi stilbildare inom svensk skola.

Inom koncernen har vi dag cirka 600 medarbetare och driver 17 skolor i Sverige från Sundsvall i norr till Malmö i söder. Vårt gemensamma uppdrag är att ge så många barn och ungdomar som möjligt de bästa förutsättningar för att utvecklas under skoltiden och i framtiden.

Eventuell vinst återinvesterar vi i våra verksamheter för att utveckla dem vidare. Det har resulterat i att vi har en stabil grund för tillväxt och ekonomi som skapar trygghet för våra elever, medarbetare och partners.

För mer information om oss besök gärna LärandeRealgymnasiet och Erlaskolan.

Jessica Andersson

Presskontakt Kommunikatör/PR Lärandegruppen i Sverige AB. +46 721 85 39 56

Presskontakt Kommunikationschef Lärandegruppen i Sverige AB. +46 707 35 54 67

Om Lärandegruppen i Sverige AB

Lärandegruppen i Sverige AB med huvudkontor i Norrköping är en av Sveriges största friskolekoncerner. I koncernen finns Lärande i Sverige AB som driver Realgymnasiet och Erlaskolan, Lärande förskolor och grundskolor AB som driver Magnetica, The Learning Lab som driver Skapaskolan samt Lärande Partner i Östergötland. Koncernen har cirka 1 000 medarbetare och driver totalt 31 skolor varav tre förskolor, åtta grundskolor och från och med hösten 2021 20 gymnasieskolor.