Skolinspektionen ger högsta betyg till Realgymnasiet i Göteborg

Skolinspektionen ger högsta betyg till Realgymnasiet i Göteborg

Hos Realgymnasiet i Göteborg ligger fokus på elevresultat, utveckling och trygghet. Skolinspektionen anser att skolan lyckas med detta. Därför fårskolan noll anmärkningar efter en granskning.

– Att eleverna trivs och är trygga hos oss är alltid ett av våra viktigaste fokus. Det är ju en förutsättning för bra elevresultat. Att Skolinspektionen nu bekräftar att det vi gör i vardagen är bra är förstås extra roligt, säger rektor Maria Solerius på Realgymnasiet i Göteborg.

Realgymnasiet i Göteborg uppfyller alla krav Skolinspektionen ställer när det gäller undervisning och lärande, trygghet, studiero och åtgärder mot kränkande behandling, samt styrning och utveckling av verksamheten.

Maria berättar också hur skolan kontinuerligt följer upp elevernas kunskapsutveckling.

– Det gör att vi snabbt kan justera i undervisningen vid behov. Märker vi att en metod inte funkar testar vi något annat. Det bidrar till bättre resultat för eleverna. Det är trots allt för dem vi gör detta.

Sedan tidigare har även Realgymnasiet i Borås, Eskilstuna, Gävle, Linköping, Norrköping, Stockholm, Sundsvall och Uppsala fått noll anmärkningar efter en granskning av Skolinspektionen.

Kontakt vid frågor:

Maria Solerius, rektor på Realgymnasiet i Göteborg
mobil: 0766-47 20 00 maria.solerius@realgymnasiet.se

Per-Erik Lorentzon, gymnasiechef för Realgymnasiet
mobil: 078-60 00 34 per-erik.lorentzon@realgymnasiet.se

Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och Erlaskolan som är en grundskola, med att skapa mer och bättre skola för alla våra elever. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på 14 orter. Erlaskolan startades 2011 och har fyra skolor på tre orter.