16,9 miljoner barn- och bilderböcker i Bok Happy Meal

16,9 miljoner barn- och bilderböcker i Bok Happy Meal

Bok Happy Meal föddes år 2001 i Sverige och är ett väl fungerande samarbete mellan den läsfrämjande organisationen Läsrörelsen med mottot ”Ge dina barn ett språk” och McDonald’s alla restauranger. Totalt har 16,9 miljoner bra barn- och bilderböcker ingått sedan samarbetet inleddes. Sedan 2010 är det i hela Norden. Precis som tidigare år är de valda av barnboksexperten Marianne von Baumgarten-Lindberg, som sitter i Läsrörelsens styrelse.

Årets Bok Happy Meal inleds den 9 oktober med Den underbara pumpan av Lennart Hellsing och Svend Otto S. Den andra boken är den finska bilderboken Atos och Sofia av Riitta Jalonen och Kristiina Louhi.

Bok Happy Meal pågår mellan den 9 oktober och 19 november och årets nio titlar är:
Astons stenar av Lotta Geffenblad, Betty har en hemlighet av Alberte Winding och Rasmus Bregnhøi, När lilla Ida skulle göra hyss av Astrid Lindgren och Björn Berg, Memmo och Mysen söker efter färger av Emma Virke, Tambar är ett troll av Tor Åge Bringsværd och Lisa Aisato, Natt i skolan av Helena Bross och Christel Rönns, Ensammast i världen av Magda Eggens och Tord Nygren och de inledande två böckerna Den underbara pumpan av Lennart Hellsing och Svend Otto S, Atos och Sofia av Riitta Jalonen och Kristiina Louhi.

Mitt under årets Bok Happy Meal ligger LÄSLOV vecka 44 – ett brett läsfrämjande samarbete genom Läsrörelsen med elevorganisationer, bokförlag, bibliotek, bokhandel, idrottsföreningar, fackliga organisationer, kulturinstitutioner och företag i ett stort växande nätverk.

– Årets Bok Happy Meal ansluter sig till LÄSLOV vecka 44 med en Lätt att läsa-bok: Natt i skolan av Helena Bross och Christel Rönns och en Läsa själv-bok: När lilla Ida skulle göra hyss av Astrid Lindgren och Björn Berg. Samtliga årets nio barn- och bilderböcker är också bra högläsningsböcker, säger Elisabet Reslegård, ordförande och projektledare för Läsrörelsen och Nätverket Läslov.

Efter årets fem bokveckor har 16,9 miljoner bra barn- och bilderböcker ingått i ett av Sveriges största och mest långsiktiga läsfrämjande arbeten.

– Det känns fantastiskt att nära 17 miljoner barn- och bilderböcker har spridits till barn och föräldrar genom Bok Happy Meal sedan starten 2001. Vi vill bidra till barns läsande och öka deras intresse för litteratur. Det är därför vi tillsammans med Läsrörelsen gör barnböcker av hög kvalitet tillgängliga på alla våra restauranger i Norden och även stöttar nysatsningen Läslov här i Sverige, säger Petra Dahlman, Senior Marketing Manager på McDonald’s.

Fakta Bok Happy Meal

Med Bok Happy Meal erbjuder McDonald’s bra barn- och bilderböcker lättillgängligt via restaurangerna. Det bidrar till att skapa ett läsintresse som följer barnen och ungdomarna upp i åldrarna. Samarbetet med Läsrörelsen inleddes 2001 och kommer efter årets Bok Happy Meal ha resulterat i att totalt nära 17 miljoner barn- och bilderböcker spridits. För den läsfrämjande organisationen Läsrörelsen innebär det att nå ut brett via arenan McDonald’s. www.lasrorelsen.nu

Vi bifogar listan över årets alla titlar och upphovsmän och alla böcker sedan 2001.

Vi bifogar också korta texter om årets böcker, författare och illustratörer.

För ytterligare information:

Elisabet Reslegård, ordförande och projektledare för Läsrörelsen, tel. 070-625 81 74, reslegard@yahoo.se

För kontakt med McDonald’s Presstjänst: Alexandra Svenonius, presschef McDonald’s Sverige,

tel. 070-354 85 05, media@se.mcd.com