Elisabet Reslegård tilldelas Eldsjälspriset 2016

Elisabet Reslegård tilldelas Eldsjälspriset 2016

Svenska Barnboksakademin har beslutat tilldela Elisabet Reslegård, ordförande och projektledare för Läsrörelsen, Eldsjälspriset 2016.

Motiveringen lyder: "Elisabet Reslegård får Svenska Barnboksakademins Eldsjälspris 2016 för sitt mångåriga och brinnande engagemang för barns läsning. Hon är humanist, visionär, samhällsförändrare och organisatör – och får saker gjorda.

Elisabet Reslegård är sedan 2008 ordförande i Läsrörelsens styrelse och har lång erfarenhet av landsomfattande folkbildningskampanjer och olika läsfrämjande projekt. Hon har bland mycket annat initierat och var kampanjledare för Dyslexikampanjen 1996-98 och för Läsrörelsen när den startade 2000.

Läsrörelsens pågående projekt med Elisabet Reslegård som arbetande ordförande/projektledare är bland andra Läslov vecka 44 och Bok Happy Meal i samarbete med McDonalds där hittills 16,9 miljoner barn- och bilderböcker ingått. Under våren 2016 startas Berättelser som förändrar - ett projekt i 100 högstadieskolor och 100 gymnasieskolor i samarbete med David Lagercrantz.

Elisabet Reslegård arbetar outtröttligt för rätten till ett språk och för barns läsning. Därför får hon Eldsjälspriset 2016."

Eldsjälspriset är på 10 000 kronor. I priset ingår även en hattstuga framställd av Sven Nordqvist och ett diplom av Gunna Grähs. Utdelningen av Eldsjälspriset sker på Skärholmens bibliotek tisdag 10 maj 2016 kl. 14.00.

Läs mer om priset på Barnboksakademins hemsida.