10-års firande Bok Happy Meal presenterar årets böcker!

BOK HAPPY MEAL 10 ÅR- missa inte tillfället att möta några av Sverige främsta barn- och ungdomsförfattare!

Pressfrukost med förhandslansering av årets böcker i Nordiskt Bok Happy Meal 26 augusti kl. 09.00 på Junibacken

På plats finns några av Sveriges främsta barn- och ungdomsboks författare, illustratörer, översättare och ansvariga från Läsrörelsen och McDonald’s.

I år firar Bok Happy Meal 10 år och passerar samtidigt en total upplaga sedan starten på över 9 miljoner barn- och bilderböcker av hög kvalité.

2001 föddes Bok Happy Meal i Sverige i en lycklig förening mellan den läsfrämjande organisationen Läsrörelsen med mottot ”Ge dina barn ett språk” och McDonald’s alla restauranger. I år fyller Bok Happy Meal 10 år och passerar en total upplaga sedan starten på över 9 miljoner barn- och bilderböcker, med totalt 62 titlar av 60 upphovsmän. Genom detta har många barn fått tillgång till bra barnböcker. Som tidigare år är böckerna valda av barnboksexperten Marianne von Baumgarten-Lindberg som sitter i Läsrörelsens styrelse.

För andra året i rad släpps ett unikt nordiskt Bok Happy Meal med 1,8 miljoner böcker som – tack vare alla författare, illustratörer, översättare och bokförlag – i höst når barn över hela Norden under fyra veckor i oktober och november. Böckerna är av författare och illustratörer från Sverige, Danmark, Finland och Norge och är översatta till respektive lands språk. Totalt är det åtta titlar i 32 olika versioner. Den allra första boken var ABC av Lennart Hellsing och Poul Ströyer.

Varmt välkommen!

Elisabet Reslegård, ordförande/projektledare Läsrörelsen

Ulrika Kindvall Wåréus, Marketing Manager/projektledare Svenska McDonald’s

Var: Junibacken, Galärvarvsvägen i Stockholm