David Lagercrantz. Foto: Caroline Andersson

David Lagercrantz blir hedersmedlem i Läsrörelsen

Läsrörelsen kan nu med glädje meddela att författaren och journalisten David Lagercrantz utses till ny hedersmedlem.

Motiveringen lyder: David Lagercrantz blev med utgivningen av boken om Zlatan Ibrahimović en av landets främsta läsfrämjare. Något han har beskrivit som det finaste som hänt i hans yrkesliv då han nådde en målgrupp av unga killar som aldrig läst en bok. Han har sedan dess varit djupt engagerad i frågan hur vi ska få ungdomar att läsa och ta del av berättelser som förmår gripa tag och förändra.

Läsrörelsen utser författaren David Lagercrantz till hedersmedlem i föreningen för hans läsfrämjande arbete och engagemang för att nå unga människor.

Hedersmedlemskapet delades ut måndagen den 16 april av Läsrörelsens ordförande Elisabet Reslegård i samband med slutkonferensen för Läsrörelsens projekt Berättelser som förändrar, ett projekt som David Lagercrantz också varit engagerad i.

Läsrörelsens hedersmedlemmar:

När Läsrörelsen startade på Bok & Bibliotek år 2000 utsågs två hedersmedlemmar:
• Författaren Astrid Lindgren
• Skådespelaren Lars Göran Carlson för det världsrekord i högläsning som han satte under Bok & Bibliotek 2000, när han läste högt ur Strindbergs verk i 25 timmar.

På Bok & Bibliotek 2013 utsågs två nya hedersmedlemmar:
• Författaren Lennart Hellsing
• Författaren och läsfrämjaren Gunilla Lundgren för sitt arbete med ”Nobel i Rinkeby”.

För mer information: Saga Hansén, kommunikatör Läsrörelsen. 070-483 06 17, sagahansen@outlook.com