David Lagercrantz. Foto: Caroline Andersson

David Lagercrantz blir hedersmedlem i Läsrörelsen

Läsrörelsen kan nu med glädje meddela att författaren och journalisten David Lagercrantz utses till ny hedersmedlem.

Motiveringen lyder: David Lagercrantz blev med utgivningen av boken om Zlatan Ibrahimović en av landets främsta läsfrämjare. Något han har beskrivit som det finaste som hänt i hans yrkesliv då han nådde en målgrupp av unga killar som aldrig läst en bok. Han har sedan dess varit djupt engagerad i frågan hur vi ska få ungdomar att läsa och ta del av berättelser som förmår gripa tag och förändra.

Läsrörelsen utser författaren David Lagercrantz till hedersmedlem i föreningen för hans läsfrämjande arbete och engagemang för att nå unga människor.

Hedersmedlemskapet delades ut måndagen den 16 april av Läsrörelsens ordförande Elisabet Reslegård i samband med slutkonferensen för Läsrörelsens projekt Berättelser som förändrar, ett projekt som David Lagercrantz också varit engagerad i.

Läsrörelsens hedersmedlemmar:

När Läsrörelsen startade på Bok & Bibliotek år 2000 utsågs två hedersmedlemmar:
• Författaren Astrid Lindgren
• Skådespelaren Lars Göran Carlson för det världsrekord i högläsning som han satte under Bok & Bibliotek 2000, när han läste högt ur Strindbergs verk i 25 timmar.

På Bok & Bibliotek 2013 utsågs två nya hedersmedlemmar:
• Författaren Lennart Hellsing
• Författaren och läsfrämjaren Gunilla Lundgren för sitt arbete med ”Nobel i Rinkeby”.

För mer information: Saga Hansén, kommunikatör Läsrörelsen. 070-483 06 17, sagahansen@outlook.com

Frida Ekelin

Relaterad media

Läsrörelsen är en ideell förening som bildades1999 med mottot ”Ge dina barn ett språk”. Bakgrunden var bl. a. den kraftiga minskningen under många år av småbarnsföräldrars läsning för sina barn. Under de senaste åren har Läsrörelsen bl. a. arbetat med projektet ”Den nya svenskarna” som bygger på goda exempel och utarbetade metoder kring integration och lärande. Ett delprojekt är arbetet med Astrid Lindgrens inläsning av ”Mio min Mio” som barn i 60 förskoleklasser arbetat med och fått i personlig gåva i de 12 kommuner som har flest invandrare. Läsrörelsens styrelse består av: Elisabet Reslegård (tidigare kampanjledare nu ordförande), Marianne von Baumgarten-Lindberg, Börje Ehrstrand, Siv Hågård, Lars-Erik Klason, Barbro von Schoenberg och Ulf Stark.

Läsrörelsen och McDonald’s vann 2003 Kultur och Näringslivs pris för ”Bästa samarbete Kultur och Näringsliv”.