Keithroy Omestre Grant och hans son Kelvin Omestre Grant 2012.  Foto: David Magnusson, SvD/TT
Keithroy Omestre Grant och hans son Kelvin Omestre Grant 2012. Foto: David Magnusson, SvD/TT

Hundratals Läsande förebilder stöttar Read Hour 8 september

Läsrörelsen är den samlande kraften för Read Hour Sverige, under FN:s läskunnighetsdag den 8 september. En symbolisk timme mellan klockan 19.00 och 20.00 med lustläsningen i centrum som genomförs med stöd av Lärarstiftelsen, Svenska Akademien och Microsoft. Närmare 250 Läsande förebilder har hittills anslutit sig, bland andra partiledare och språkrör från samtliga riksdagspartier. Men läsande förebild nr. 1 är Sepenta Sarhadi, 10 år, och storläsare av rang som inspirerar och läser för andra barn.

Vad händer under Read Hour? Skolverket uppmuntrar skolorna att arrangera en festdag för läsning, Nätverket LÄSLOV uppmärksammar dagen över hela landet – med elevorganisationer, bokförlag, bibliotek, bokhandel, idrottsföreningar, fackliga organisationer, kulturinstitutioner och företag – liksom Story House Egmont, Pressbyrån, Bonnierförlagen, Storytel, Moomin Characters och Rights & Brands.

- Rätten till utbildning är fastslagen i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Samtidigt finns det fortfarande 258 miljoner barn och ungdomar i världen som inte ges möjlighet att gå i skolan alls eller inte avslutar sin utbildning. Under coronapandemin förvärrades läget på grund av skolnedstängningar, något som drabbat 1,6 miljarder skolelever och studenter i framför allt de fattiga delarna av världen. FN:s generalsekreterare António Guterres har talat om en global utbildningskris. Detta är bakgrunden till varför det är av största vikt att uppmärksamma FN:s läskunnighetsdag den 8 september, säger Jan Eliasson, tidigare utrikesminister, vice generalsekreterare för FN och en av de Läsande förebilderna.

Read Hour startades av Barn- och ungdomsstiftelsen i Finland 2019 och samordnas i Sverige av Läsrörelsen med stöd av Lärarstiftelsen, Svenska Akademien och Microsoft.

- Betydelsen av språket, litteraturen och läsandet kan inte överskattas. Det är med glädje och tacksamhet Svenska Akademien ställer sig bakom Read Hour, säger Mats Malm, ständig sekreterare i Svenska Akademien.

- Lärarstiftelsen har arbetat läsfrämjande allt sedan barnbiblioteket Saga i början av förra seklet till dagens rapporter om Ett läsvänligt hem, Biblioteksdöden och vikten av att Sverige blir ett läsvänligt land. Genom Read Hour vill vi bidra ytterligare till att stärka läsandet i Sverige, säger Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarstiftelsen.

- Read Hour går hand i hand med Microsofts ambition att demokratisera tillgången till likvärdig utbildning och att möjliggöra för fler att kunna ta del av texter av olika slag, exempelvis genom verktyg som avancerad läsare, säger Mia Forsäng, försäljningsdirektör för skola och högre utbildning för Microsoft Sverige.

- Satsningen Read Hour är för att stärka läsningen i alla former – med ögon, öron och fingrar. Tillgången till ett rikt språk är en förutsättning för demokratin, säger Läsrörelsens ordförande Elisabet Reslegård.

Bland de hundratals Läsande förebilder som anslutit sig till Read Hour Sverige finns personer i alla åldrar och med olika bakgrund. Det är partiledare och språkrör från samtliga riksdagspartier, nuvarande och tidigare ministrar, ledamöter i Svenska Akademien och fackliga ledare. Och allt från bloggare till idrottare.

Några av de Läsande förebilderna:

Anders Hansen, psykiatriker och författare
Anne-Marie Körling, lärare
Bamse, 50 år
Björn Ranelid, författare
Carl "Carl boktipsar" Blomqvist, 9 år
Carl-Göran Ekerwald, författare
David Lagercrantz, författare
Elisabet Niskakari, skolbibliotekarie
Embla Persson, ordförande Sveriges Elevkårer
Flora Wiström, bloggare och författare
Gift Blessing, rap-artist
Git Claesson Pipping, ordförande DELS/De Litterära Sällskapen i Sverige
Grethe Rottböll, ordförande Sveriges Författarförbund
Göran Arrius, ordförande Saco
Hanna Marklund, tidigare fotbollsspelare, nu expertkommentator
Ilkan Celep, 17 år och aktiv inom satsningen Läsa äger
Jan Lööf, tecknare och författare
Linnea Lindquist, rektor
Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal
Mats Myrberg, professor i specialpedagogik
Nicolas Lunabba, författare och aktiv i organisationen Helamalmö
Nina Cronee, lärare
Nour El Refai, skådespelare och komiker
Parisa Liljestrand, kulturminister
Tammi Gustafsson Nadel, undervisningsråd Skolverket

Presentation av de Läsande förebilderna finns på www.readhoursverige.se. Det går också att följa Read Hour i sociala medier och själv dela inlägg under #ReadhourSverige och #ReadHour.

För mer information och kontakter, bland annat om skolor och arbetsplatser som läser:
Emelie Carrfors, kommunikatör för Läsrörelsen, 073-825 63 26, emelie.carrfors@gmail.com

Bifogas:

• Tre pressbilder
  • De fyra helsidesannonserna för Read Hour Sverige, som tagits fram av C/O Törngrens