​Läslovet närmar sig …

​Läslovet närmar sig …

Måndag 31 oktober startar Läslovet – med lusten till läsningen, berättandet och skrivandet i centrum. Under vecka 44 arrangeras mängder av evenemang för barn och unga i hela landet.

Nätverket LÄSLOV vecka 44 är ett brett läsfrämjande samarbete – sedan 2015 – genom Läsrörelsen med elevorganisationer, bokförlag, bibliotek, bokhandel, idrottsföreningar, fackliga organisationer, kulturinstitutioner och företag i ett stort växande nätverk med i dag drygt 80 medlemmar. Målet var att ersätta Höstlovet med Läslovet, något som statsminister Stefan Löfven anslöt sig till i sitt sommartal i augusti.

I budgetpropositionen 2016/2017 under rubriken Läsfrämjande insatser finns texten: För att stötta Läsrörelsens initiativ Läslov v. 44 har regeringen bl.a. för avsikt att ge stöd till läsfrämjande aktiviteter inför och under skollov.

Vad händer runt om i landet under vecka 44?
Läslovet 2015 blev en succé. Mycket tack vare idén om lusten som drivkraft och att läsningen kan stimuleras på många olika sätt. Under Läslovsveckan genomfördes över 350 aktiviteter över hela landet. I år blir det ännu fler.

Bibliotek, bokhandel och förlag är beredda. Författare, rappare och skådespelare – många som arbetar med ord – medverkar i program och aktiviteter med och för barn och unga.

Läslovsfestival på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm
Självklart ska Läslovet firas med en egen festival! Fredag 4 november hälsas alla mellan 6 och 19 år välkomna till Läslovsfestivalen på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. På fyra scener presenteras ett fullspäckat program där det talas om hopplösa förälskelser, glädjefyllda återföreningar, skräcken, lyckan, längtan, mod och allt annat som gör boken och berättelsen levande. Hit kommer Michelle Paver, Dan Höjer, Kristina Ohlsson, Farzad Farzaneh, Moa-Lina Croall och en lång rad andra författare och illustratörer som står redo att berätta om sina böcker, sitt författarskap och vägen dit. Hela programmet är gratis. Kommunfullmäktiges ordförande i Stockholm Eva-Louise Erlandsson Slorach inviger Läslovsfestivalen.

Vinnarna av Läslovspriset 2016 koras
När LÄSLOV nu är inne på sitt andra år lanserade Nätverket Läslov också tävlingen LÄSLOVSPRISET som var öppen för alla mellan 7-13 år i hela landet som ville uttrycka sina tankar och känslor i ord, bild, musik eller film. Årets tema är ”Viktigast för mig”. En jury med författaren Martin Widmark som ordförande går igenom alla bidrag och utser tre vinnare. Vinnarna presenteras den 24 oktober och hyllas på Läslovsfestivalen.

Allt som händer under Läslovet samlas i ett omfattande kalendarium som presenteras på www.läslov.se

Välkommen till LÄSLOV vecka 44!

Talespersoner:
Elisabet Reslegård, ordförande och projektledare, Läsrörelsen och Nätverket för LÄSLOV reslegard@yahoo.se, 070-625 81 74

Johan Unenge, författare och Sveriges förste läsambassadör. Styrelseledamot Läsrörelsen, johanunenge@telia.com, 070-536 38 39

Presskontakt:

Lina Kåberg Stene, kommunikatör Läslov, lina.kaberg.stene@gmail.com, 070-762 04 66

Programmet för Läslovsfestivalen presenteras den 24 oktober.