Mamma Mu och Hilma på menyn

Mamma Mu och Hilma på menyn

Höstens stora nordiska barnbokssatsning med Läsrörelsen på McDonald’s går in på sin andra vecka. Från fredagen den 15 oktober och en vecka framåt får alla barn i Sverige, Norge, Danmark och Finland böckerna Mamma Mu får ett sår eller Hilma får ett eget djur till sitt Happy Meal.

Mamma Mu, som är skriven av Jujja Wieslander och illustrerad av Sven Nordqvist, halkar när hon ska smita ut ur hagen och bada. Det blir plåster på magen och bula i pannan. Kråkan rycker som vanligt ut för att hjälpa till.

Hilma får ett eget djur är skriven av Timo Parvela och illustrerad av Kristiina Louhi. Det är en rolig och ömsint bok om en liten flickas stora längtan efter ett eget djur, för första gången översatt till svenska, norska och danska.

Om veckans författare och illustratörer:

Jujja Wieslander (född 1944) har förutom böckerna om Mamma Mu som hon har skrivit tillsammans med Tomas Wieslander, bland annat skrivit böckerna om Lillebror och om Dagspöket.

Sven Nordqvist (född 1946) är arkitekt, författare och illustratör.  Han fick sitt stora genombrott med Pannkakstårtan där gubben Pettson och katten Findus förekom för första gången. Vid sidan av dem är Mamma Mu hans mest kända figur.

Timo Parvela (född 1964) är barn- och ungdomsförfattare, har arbetat som lärare och som frilansskribent. 1989 debuterade han med boken Boy, som sedan har följts av ett 40 tal böcker, bl a böckerna om Hilma och serierna om Ella och om tvillingarna Anna och Antti.

Kristiina Louhi (född 1950) är författare och illustratör, utbildades vid Konstindustriella högskolan i Helsingfors till grafisk formgivare. Hon debuterade som författare 1984 med den första boken om Aino och har sedan dess skrivit fler barnböcker och även illustrerat andra barnboksförfattares verk.

1,7 miljoner böcker
Läsrörelsens och McDonald’s årliga barnbokskampanj pågår mellan den 8 oktober och 4 november. Under perioden kommer drygt 1,7 miljoner barnböcker med åtta olika titlar att möta nya läsare. Böckerna är som tidigare år valda av barnboksexperten Marianne von Baumgarten-Lindberg, som sitter i Läsrörelsens styrelse.

Nordisk satsning
Nytt för i år är att Läsrörelsens och McDonald’s läsprojekt nu sprids till de andra nordiska länderna, där alla som köper ett Happy Meal kommer att få en bok. De titlar som ingår i satsningen är de samma i alla länder. Även de andra sju böckerna är skapade av nordiska författare/illustratörer varav tre stycken är helt nya översättningar till svenska. Samtliga böcker är översatta till respektive lands språk. Totalt ingår 1 750 000 böcker i den nordiska satsningen.

För ytterligare information:
, ordförande Läsrörelsen, tel 070-625 81 74, reslegard@yahoo.se
Titti Grahl, presskontakt Läsrörelsen 073-610 23 93, titti.grahl@bredband.net
Lena Uhlander presskontakt Läsrörelsen, 070-572 86 65, lena.uhlander@telia.com
Susanne Rydjer
, ansvarig för lässatsningen på McDonald’s, tel 070-354 85 06, susanne.rydjer@se.mcd.com
Sara Jansson, McDonald’s, 070-354 85 69, sara.jansson@se.mcd.com

Läsrörelsen bildades i februari 1999. Läsrörelsens första kampanj som också kallades Läsrörelsen startade på Bok & Bibliotek i Göteborg i september 2000 och tog motto "Ge dina barn ett språk", som nu är föreningens motto. Bakgrunden var dels rapporter om föräldrars sjunkande läsning för sina små barn, dels en OECD-rapport som visade att vuxna svenskar hade en bristande läs- och skrivförmåga. Initiativtagare var Elisabet Reslegård och Bengt Westeberg som samarbetat under Dyslexikampanjen och idégivaren Kerstin Lööv Kampanjen Läsrörelsen pågick från hösten 2000 till våren 2002. Läsrörelsens andra landsomfatande kampanj Lär för livet, invigdes på Bok & Bibliotek i Göteborg i september 2002. Kampanjen fortsatte under 2005. Lär för livet handlade om lärandets olika aspekter. Nyckelordet var nyfikenhet. Läsrörelsen bedriver verksamhet även efter att den andra kampanjen är slutförd, både i projektform och allmänt kring läsfrämjandet under mottot "Ge dina barn ett språk".