​Var med och tävla om LÄSLOVSPRISET! Sveriges roligaste tävling för unga mellan 7–13 år.

Hur ökar vi ungas intresse för läsning? Vi tror på lusten som drivkraft. Nu när sommarlovet är slut kan de se fram emot LÄSLOV vecka 44. Och vad skulle vara roligare än att vinna LÄSLOVSPRISET? En tävling för alla mellan 7-13 år som vill uttrycka sina tankar och känslor i ord, bild, musik eller film. Årets tema är ”Viktigast för mig”.

Hur gör man?

Bidraget kan vara till exempel en film, en berättelse, en serie, en sång eller en dikt på temat ”Viktigast för mig”. De som är med i tävlingen kan välja att delta själva eller tillsammans med några kompisar (får vara högst tre).

Vår tävlingsjury går igenom alla bidrag. Juryordförande är Martin Widmark, författare till bland annat böckerna om LasseMaja. I juryn sitter också Läslovets talespersoner Elisabet Reslegård och Johan Unenge, ordföranden för Sveriges Elevråd Erik Kochbati samt hiphop-artisten Ayesha Quraishi.

Vad vinner man?

Tre vinnare får en resa till Stockholm och en natt på hotell. En vuxen får följa med. Vinnarna får ett studiebesök på ett bokförlag, träffa barn- och ungdomsboksförfattare, ett bokpaket samt hyllningar på Läslovsfestivalen den 4 november på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

Välkomna till Sveriges roligaste tävling!

Bidragen skickas in senast 30 september 2016, till:

c/o Svenska Barnboksinstitutet
Odengatan 61

Märk kuvertet: ”Läslovspriset”

Eller mejla till: info@lasrorelsen.nu med ämnesrubriken ”Läslovspriset”.

Tävlingsarrangör är LÄSLOV vecka 44. Ett brett läsfrämjande samarbete genom Läsrörelsen med elevorganisationer, bokförlag, bibliotek, bokhandel, idrottsföreningar, fackliga organisationer, kulturinstitutioner och företag i ett stort växande nätverk. www.läslov.se

För mer information, kontakta: Lina Kåberg Stene, kommunikatör, tel 0707-62 04 66, lina.kaberg.stene@gmail.com

Bilagor:

• Inbjudan Läslovspriset
  • Affisch Läslovspriset
  • Pratbubbla Luddmonstret: Hiphoppa, filma eller bara hitta på!

Frida Ekelin

Läsrörelsen är en ideell förening som bildades1999 med mottot ”Ge dina barn ett språk”. Bakgrunden var bl. a. den kraftiga minskningen under många år av småbarnsföräldrars läsning för sina barn. Under de senaste åren har Läsrörelsen bl. a. arbetat med projektet ”Den nya svenskarna” som bygger på goda exempel och utarbetade metoder kring integration och lärande. Ett delprojekt är arbetet med Astrid Lindgrens inläsning av ”Mio min Mio” som barn i 60 förskoleklasser arbetat med och fått i personlig gåva i de 12 kommuner som har flest invandrare. Läsrörelsens styrelse består av: Elisabet Reslegård (tidigare kampanjledare nu ordförande), Marianne von Baumgarten-Lindberg, Börje Ehrstrand, Siv Hågård, Lars-Erik Klason, Barbro von Schoenberg och Ulf Stark.

Läsrörelsen och McDonald’s vann 2003 Kultur och Näringslivs pris för ”Bästa samarbete Kultur och Näringsliv”.