Fem nya - fyra stilar - Putte fyller på igen...

En dansk och fyra svenska.

Rock, reggae, indie.

En som är rappare än någonsin.

Och ett band som inte gör skäl för namnet.

Putte i Parken fyller på igen.

Danska Kashmir, Petter, This is Head, Kalle Baah och Bad Poetry Band.

I ett redan fullspäckat startfält tränger Putte i Parken in ytterligare fem akter på startlinjen.

Ett av dem är det första Nirvana.

Faktiskt.

När Kasper Eistrup, Mads Tunebjerg och Asger Techau 1991 startade ett tungt bluesband på Kastanievejens efterskole i Frederiksberg började de framträda torsdag kvällar och brehövde ett namn.

Det blev "Nirvana".

Sedan dök det upp ett amerikanskt band med samma namn som det gick hyggligt för och danska Nirvana fick byta namn.

Då och så föddes Kashmir - döpt efter en Led Zeppelin-sång.

Det gick bra.

2000 vann bandet sex danska "grammisar" och året därpå anslöt Henrik Lindstrand.

De hamnade i hyfsat sällskap också.

På albumet No Balance Palace läste Lou Reed en dikt av Kaserp Eistrup på låten "Black Building". Och David Bowie sjöng duett med honom på "The Cynic".

I år har Kashmir släppt albumet Trespassers - sjunde fullängdaren - och i sommar kommer bandet till Putte i Parken.

- Jättekul, säger Niclas Lagerstam.

- Kashmir är en fantastisk kombination av ett band med en stor skara fans och samtidigt har många fler att vinna.

Petter stod på Putte i Parkens scen premiäråret 2008.

Nu är han tillbaka.

Hetare än på mycket länge.

Tolv år efter genombrottet med "Mitt sjätte sinne" och "Bananrepubliken", två album som sålde en halv miljon ex, släpper Petter "En räddare i nöden" och får strålande recensioner.

- Resultatet är närmast klassiskt, skrev Expressen.

- Petter har en pondus som få, hävdade Metro.

- En stark, solid, självrådig platta, konstaterade Sonic.

På Putte i Parken i sommar får du chansen att live förstå vad de menade.

Nästa akt är arrangören Niclas Lagerstam särskilt nöjd med.

- Absolut. This is Head är en riktigt rolig bokning.

Det handlar alltså om det band vars första album - självbetitlar och kom i mars - av Aftonbladet sammanfattades som "mest av allt är den en produkt av fyra män som låst in sig i en studio på Möllevången, bland falafelvagnar och barer, för att sprudla av kollektiv analog uppfinningsrikedom och, inte oviktigt i sammanhanget, odla skägg tillsammans".

- Ta chansen att boka ett lysande indieband från ett musikälskande indiebolag medan vi fortfarande finns, ber This is Head.

Det gjorde Putte i Parken.

Och kan ha bokat en av sommarens mest överraskande svenska akter.

Den 11 maj 1981 drog ett gäng musiker i Skärblacka utanför Norrköping ut sina instrument på villatomten och höll en minneskonsert.

Den dagen hade beskedet om Bob Marleys död kommit.

Året innan hade Kalle Baah bildats, den svenska reggaegrupp/kollektiv som just firat sitt 30-årsjubileum och är en fantastisk liveakt.

- Det är omöjligt att hålla sig still till Kalle Baah, säger Niclas Lagerstam vars Putte alltså även i år satsar på svensk reggae.

Och lokalt.

Bad Poetry Band från Karlskoga är också klart för sommarens stora festival.

- En rockshow med breda bröstkörgar och bredbenta riff, sammanfattade bandet självt sin framtoning på scenen i somras.

Och den som både var på Putte i Parken 2009 och dessutom vaken klockan 12.00 den avslutande lördagen minns bandet som spelade på Camp Putte då.

Sedan dess har Bad Poetry Band gett ut sitt debutalbum och spelat sig till en trogen publik.

I sommar tar de klivet från Camp Putte till Putte i Parken.

Det är inte det enda kliv som Bad Poetry Band tagit sedan i somras...

Fem nya akter.

En ännu bredare och vassare Putte i Parken.

- Fem roliga akter, fem högklassiga bokningar, konstaterar Niclas Lagerstam.

- Men det är ju det vi är här för...att skapa sommarens bästa svenska festival.

- Och vi är en rejäl bit på väg...

• Örebro

Triss i ess när Putte fyller på

Triss i ess. Putte i Parken fyller på. Idag kan Putte presentera tre intressanta svenska artister - en trio som på flera sätt hör ihop. Andreas Grega, Melissa Horn och Tomas Andersson Wij är klara för Putte i Parken 2010.

N.E.R.D till Putte i Parken

"En akt i världsklass" Senast akten klar för Putte i Parken 2010: Amerikanska raprockarna N.E.R.D. - En akt i världsklass om vi är extremt glada åt att kunna presentera, säger Niclas Lagerstam, arrangör av festivalen

The Sounds + ett litet punkpaket till PIP

Ett nytt bandsläpp till PIP Det handlar bla om The Sounds som är klart för Putte i Parken 2010. - En önskebokning , konstaterar Niclas Lagerstam.

The Hives och Danko Jones till Putte i parken

Nu är det inget snack längre , Putte i parken blir sommarens hetaste festival. Med detta bandsläpp positionerar sig festivalen som en av dom starkaste i sommar. För två veckor sedan släpptes akter som N*E*R*D och The Bloody Beetroots samt The sounds. Nu är det dags för The Hives och Danko Jones att ansluta.

"Fyra spännande svenska akter"

Carolina Wallin Pérez, Monty, Mixtapes & Cellmates och Royal Republic. Putte i Parken 2010 fyller på. - Fyra spännande svenska akter, konstaterar Niclas Lagerstam.

Fyra stora till Putte på Torget

Räcker torget? Nu presenterar Putte på Torget de fyra första akterna. Det handlar om Arvingarna, Black Jack, Torgny Melins och Refreshments.

Skinny Puppy mf till Putte i parken

Kanadensiska legendarerna Skinny Puppy är klara för Putte i Parken 2010. Det är även Timo Räisänen, Oskar Linnros samt komikerna Peter Wahlbeck och Jari Ruotsalainen.

The Ark till Putte i parken

Skulle syndafloden nå Putte i Parken i sommar igen gör det inget. I år står räddningen på scenen. The Ark är klar för PIP 2010.

Europe till Putte i Parken 2010!

Det var inte the final countdown. Nu är bandet som sålt över 20 miljoner album tillbaka. I sommar kommer Europe till Putte i Parken.

Takida till Putte i Parken 2010

De sålde guld på fyra dagar. Och fyllde Hovet på sista turnégiget 2009. Nu kommer Takida till Putte i Parken 2010.

"Klimatsmart" Projekt Putte 2010

Du kan förändra världen. Och Putte i Parken vill visa hur. "Klimatsmart" är årets Projekt Putte i ett nytt samarbete mellan Putte i Parken och Karlskoga Energi & Miljö.

Putte i parken - med Sveriges bästa festivalcamping

Putte i parken får Sveriges bästa festivalcamping. - Det här är en unik lösning, konstaterar arrangören Niclas Lagerstam. Till sommaren får Puttes campare bo på ett fotbollsstadion - och köper de biljetten innan jul behöver de inte ens tänka på att skaffa tält...

KLART MED PUTTE I PARKEN 2010

Nu är det klart. Putte i parken genomförs även 2010. De datum du ska skriva upp i almanackan redan nu är 28-31 juli. Efter två lyckade festivalår satsar Putte i parken på ett succéår 2010. Mellansveriges nya stora musikfestival arrangeras då den 28-31 juli, onsdag till och med lördag,på och kring Rävåsen i centrala Karlskoga.

Johnny "Rotten" Lydon med PIL till Putte i parken

PiL kommer till PiP. Public Image Ltd är klar för Putte i Parken. På svensk mark för första gången sedan 1987 I sommar blir det en Sverige-unik spelning för legendaren Johnny Rotten i Karlskoga.

Docenterna,Kapten Röd och Kristoffer Ragnstam till PIP

Det här är en nyhet. Aktiespararnas årsmöte hålls i år på Putte i Parken. Nej. Det är inte sant. Men en av de tre akter som idag blivit klara för PiP började så. Nummer två turnerade med Svenska akademien. Den tredje vet man inte alls var man har.