Bevattningsförbudet hävs i Halmstad och Laholm den 12 juli kl 14.00

Bevattningsförbudet hävs i Halmstad och Laholm den 12 juli kl 14.00

Bevattningsförbudet som infördes i Halmstads och Laholms kommuner den 15 juni hävs från den 12 juli kl 14.00. Tack vare att många har minskat sin vattenförbrukning och tagit hänsyn till bevattningsförbudet så har dricksvattensituationen stabiliserats.

Vattenförbrukningens första säsongstoppar var mycket höga och vattenverken gick för högtryck. Sedan bevattningsförbudet infördes den 15 juni har dricksvattenförbrukningen sjunkit till en mer stabil nivå.

- Produktionen har sjunkit från drygt 38.000 kubikmeter/dygn till ett snitt på cirka 29 000 kubikmeter/dygn som är mer normalt för årstiden då befolkningen i kommunerna ökar. Tack vare att så många har hjälpt till och minskat sin dricksvattenanvändning så kan vi nu känna oss ganska trygga. Nederbörden som har kommit har så klart också varit bra. Det finns ju inte samma behov av bevattning när det regnar, säger Carolina Storberg, tf produktionschef på Laholmsbuktens VA.

För att undvika ytterligare bevattningsförbud så är det viktigt att dricksvattenförbrukningen hålls på en stabil nivå. Passa på att samla regnvatten när det regnar och använd det för bevattning under mer torra perioder. Tänk på att alltid använda dricksvatten på ett hållbart sätt - det är vårt viktigaste livsmedel.

Kontakt: Carolina Storberg, 073-598 13 34, carolina.storberg@lbva.se

Regioner

På Laholmsbuktens VA (LBVA) arbetar vi för en hållbar framtid med rent dricksvatten, friska vattendrag och hav, för nuvarande och kommande generationer. LBVA ansvarar för den allmänna vatten- och avloppsförsörjningen i Halmstads och Laholms kommuner. För oss är det viktigt att tänka vattensmart och använda rätt vatten till rätt sak. Att tänka vattensmart innebär att reflektera över hur vi använder dricksvatten - vart viktigaste livsmedel. Några enkla och vardagliga tips får du på www.vattensmart.se.

Maria Schibli Lundahl

Välkommen till Laholmsbuktens VA AB!

Laholmsbuktens VA AB (LBVA) ansvarar för den allmänna vatten- och avloppsförsörjningen i Halmstads och Laholms kommuner. LBVA har som grunduppdrag att leverera hållbara vattentjänster, det innebär att vi arbetar för en hållbar framtid med rent dricksvatten, friska vattendrag och hav, för nuvarande och kommande generationer.