Invånare kring Söndrum och Tylösand uppmanas koka dricksvattnet

Invånare kring Söndrum och Tylösand uppmanas koka dricksvattnet

En stor vattenläcka på golfbanan i Tylösand bidrog under tisdagen till att Söndrums vattentorn tömdes på vatten och ledningsnätet blev trycklöst under en tid. Vattenläckan är nu nedstängd och alla berörda kommer att få tillbaka vattnet under kvällen men LBVA rekommenderar kokning av vattnet tills provsvar har kommit under onsdagen. Därefter tas nya beslut.

– Sedan klockan 10 idag har vi letat efter läckan och kring kl. 13.30 hittades den. Vi rekommenderar kokning av dricksvattnet i det aktuella området som en försiktighetsåtgärd då ledningsnätet har varit trycklöst under en period, säger Daniel Pålsson Wargren avdelningschef för produktion på Laholmsbuktens VA.

Kontakt: Daniel Pålsson Wargren 0764-955410

Vad gäller vid kokningsrekommendation?

När kokning av dricksvattnet rekommenderas så beror det på att det finns risk för bakterier i vattnet. Eftersom bakterier, virus och parasiter dör när vattnet kokas ska du:

• Koka allt vatten som ska drickas eller användas i matlagning.
• Koka upp vattnet i en kastrull eller vattenkokare tills det bubblar kraftigt.
• Hälla upp det kokta dricksvattnet i väl rengjord kanna, flaska eller annan behållare och låter det svalna.

Det kokta vattnet används till att:
• blanda saft eller andra drycker med vatten
• brygga kaffe
• göra is
• skölja frukt och grönsaker (som inte ska kokas)
• borsta tänderna.

Du kan duscha och tvätta dig som vanligt.