Kokningsrekommendation av dricksvattnet i Knäred

Vattenverket i Knäred har tekniska problem vilket har fått till följd att dricksvattenledningsnätet blivit delvis trycklöst under morgonen.

- Som en försiktighetsåtgärd rekommenderar vi boende med kommunalt dricksvatten i Knäred att koka dricksvattnet. När ett ledningsnät blir trycklöst kan eventuellt bakterier eller andra föroreningar finnas. Felsökning pågår och vi har placerat ut vattentankar vid Lagavägen 23, Knäredskolan, äldreboendet, serviceboendet och längst in på Sjöaredsvägen, säger Mattias Hultin produktionschef på Laholmsbuktens VA.

Kokningsrekommendationen är en försiktighetsåtgärd och kvarstår tills vi har fått godkända vattenprover på nätet vilket vilket förväntas kommabörjan av nästa vecka. Under tiden som dricksvattnet analyseras så rekommenderar Laholmsbuktens VA alla i Knäred, som har kommunalt dricksvatten, att koka vattnet före användning.

Vad gäller vid kokningsrekommendation?

När kokning av dricksvattnet rekommenderas så beror det på att det finns risk för bakterier i vattnet. Eftersom bakterier, virus och parasiter dör när vattnet kokas ska du:

• Koka allt vatten som ska drickas eller användas i matlagning.
• Koka upp vattnet i en kastrull eller vattenkokare tills det bubblar kraftigt.
• Hälla upp det kokta dricksvattnet i väl rengjord kanna, flaska eller annan behållare och låter det svalna.

Det kokta vattnet används till att:
• blanda saft eller andra drycker med vatten
• brygga kaffe
• göra is
• skölja frukt och grönsaker (som inte ska kokas)
• borsta tänderna.

Du kan duscha och tvätta dig som vanligt.